Wheeler: České PR agentury mají po vstupu země do EU šanci k růstu
Současný trend regionálního zaměření služeb public relations dává českým agenturám velký potenciál k růstu, zejména v souvislosti se vstupem Česka do Evropské unie. Řekl to výkonný šéf britské pobočky firmy GCI Adrian Wheeler na mezinárodní konferenci “Jak se dělá PR ve světě”. Jednodenní akci organizuje Asociace PR agentur (APRA), PR Klub a agentura Protocol Service.
Wheeler odhadl, že asi polovinu zakázek přidělují firmy agenturám na regionální úrovni. PR agentury si tento trend dobře uvědomují, a proto operují buď v rámci mezinárodních sítí, jež zastřešuje jeden vlastník, či spolupracují v dobrovolných seskupeních, nebo ještě volnějších mnohočetných sdruženích.
Nadnárodní klienti pak při vstupu do nových teritorií zpravidla vyhledávají agenturu spřízněnou s tou, se kterou již mají dobrou zkušenost z jiné země. Mohou se tak spolehnout na osvědčený standard služeb, ale i na znalost specifik lokálního prostředí.
Nový trend si uvědomují i české agentury. “Velká část nadnárodních sítí již v České republice operuje,” řekla výkonná ředitelka APRA Luďka Raimondová. Jiné agentury v tuzemsku podnikají jakožto přidružené k mezinárodním sítím. Většina větších tuzemských agentur volněji či těsněji nějakým způsobem s mezinárodními sítěmi spolupracuje. Spojení s nadnárodními firmami jim podle ředitelky otevírá přístup ke globálním informacím.
Výkonný ředitel londýnské The EuroPR Group Richard Price na konferenci upozornil, že rozšíření Evropské unie ale zároveň znamená více zemí, které soutěží o obchod. Samotné odvětví tak potřebuje dobré PR. Klienti potřebují být neustále ujišťováni, že jejich agentura je skutečně ta nejlepší. Hlavními kritérii, podle kterých si klienti nové agentury vybírají, jsou podle Priceho zpravidla úspěchy v regionu, zkušenosti v daném oboru, seznam klientů a reference, klíčové osoby v agentuře, jazykové dovednosti či ceny, které agentura za svou činnost dostala.
Ujišťovat své klienty o kvalitě služeb se učí i tuzemské agentury. V rámci sladění s mezinárodními pravidly prošli nedávno mnozí členové APRA certifikací. Ta jim umožňuje v obchodním styku používat logo Consultancy Management Standard. Pro klienty by to měl být signál, že agentura dodržuje určité řídicí a pracovní postupy.
Ceny za činnost dosud mohly tuzemské PR agentury získávat v rámci mezinárodních soutěží. Letos poprvé PR Klub vypsal v oboru soutěž o osobnost roku, nejlepšího PR profesionála a PR projekt.