Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Výdaje za léky loni vzrostly

Redakce MAM18. 3. 2004

Výdaje za léky loni stouply na 52,2 miliardy korun, což je ve srovnání s rokem 2002 nárůst o zhruba čtyři miliardy korun. Do lékáren, nemocnic a prodejcům vyhrazených léčiv distributoři dodali přes 346 milionů balení léčivých přípravků. Je to největší počet balení za posledních deset let. Vyplývá to ze
zprávy Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL).
Průměrná cena balení léčivého přípravku se loni zvýšila zhruba o devět korun na 150,90 koruny. Balení českého přípravku stálo v průměru 70,30 koruny, slovenského 53,40 koruny. U léčiv z ostatních zemí stálo balení průměrně 235 korun.
Nejvíce lidé a pojišťovny loni vydali za léčiva kardiovaskulárního systému, za které utratili téměř 10,4 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2002 to je o 900.000 korun víc. Kolem 6,3 miliardy korun uhradili za léčiva nervového systému, což znamená meziročně přibližně desetiprocentní nárůst. Výdaje za léčiva zažívacího traktu a metabolismu stouply na zhruba 6,2 miliardy korun, což meziročně představuje zvýšení o 4,7 procenta.
V posledním čtvrtletí loňského roku lidé a pojišťovny za léky utratili 13,2 miliardy korun, což bylo meziročně o 5,6 procenta více. Spotřeba léčiv však meziročně klesla zhruba o dva miliony na 86,8 milionu balení. Ve srovnání s předchozími třemi čtvrtletími loňského roku však dodávky léčivých přípravků od října do prosince vzrostly nejvíce. Podle státního ústavu je to běžný trend distribuce léčiv během roku.
Z celkového loňského objemu více než 346 milionu balení léků pocházelo z České republiky 126,1 milionu balení, tedy o něco více než třetina. Zbylá balení firmy dovezly ze zahraničí, z toho ze Slovenska téměř 46 milionu balení.
Výdaje distributorů na výrobu či nákup léčivých přípravků loni vzrostly o 8,7 procenta na 37,7 miliardy korun. O stejné procento na 14,5 miliardy korun vzrostla maximální přirážka distributorů a lékáren.
Nově se loni do použití dostalo 25 léčivých látek, což bylo o čtyři více než předloni, ale o 16 méně než v roce 2000. Pokles podle SÚKL odpovídá globálnímu zpomalení vývoje nových léčiv. Vliv má údajně i to, že někteří držitelé registrací v EU nepředložili žádost o registraci v České republice a čekají na rozšíření unie. Platnost registrací se totiž poté rozšíří i na tuzemsko.
Výsledné objemy jsou maximální možnou hranicí finančního vyjádření obchodu s léčivy. K cenám výrobce či dovozce totiž SÚKL připočte maximální přirážku distributora a lékárny, která činí nejvýše 32 procent. Rozdělení mezi distributora a lékárnu není známo. Dále ústav připočte pětiprocentní daň z přidané hodnoty.
Finanční objem distribuovaných léčiv představuje součet výdajů zdravotních pojišťoven na recepty a léčebné přípravky v nemocnicích, doplatky pacientů a volný prodej za hotové. Podle zprávy SÚKL se výdaje občanů za nákup za hotové a za doplatky podílejí na celkových tržbách nejméně jednou pětinou.

×

O výši koncesionářských poplatků se bude rozhodovat příští úterý

Starší článek

Agentura AP založí mezinárodní odnož

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více