Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Vrazi a dvojníci v české reklamě

Redakce MAM15. 3. 2004

TITULEK: Vrazi a dvojníci v české reklamě

Pozornost, jež provází angažmá populárních hvězd při propagaci značky či společnosti, je znamením trendu využívání populárních osobností v reklamním průmyslu. Sláva celebrity může zadavateli zvýšit povědomí o značce. “Spojení celebrit s jinou značkou by mělo byt relevantní. Celebrita je značka sama o sobě a její kredit může jiné značce prospět. Bohužel dnes už i Česko má scvé celebrity-zabijáky, které připomínají Mickeyho a Mallory Knoxovy, hrdiny filmu Natural Born Killers. Kajínek je jednou z nich. To, že se objevil na reklamních billboardech, připomíná, že zmiňovaný film má mnohem blíže k realitě, než jsme si mysleli. Reference na hvězdy světové pop-music na billboardech Evropy 2 považuji za případ, který je pro značku relevantní,” říká Richard Nič z reklamní agentury BI Praha/Red Cell, jež imageovou kampaň připravovala spolu s týmem Evropy 2.

MEZITITULEK: Bez souhlasu ani ránu
Užití celebrit a osobností v případě rádia Evropa 2 podle právničky Karly Chlumské v reklamě upravuje v prvé řadě občanský zákoník v rámci tzv. ochrany osobnosti, podle nějž smějí byt použity obrazové snímky fyzické osoby či jiné projevy osobní povahy (např. hlas) jen s jejím souhlasem. “Z tohoto pravidla sice existují výjimky, ty se však na reklamu nevztahují. Pokud jde o dvojníky známých osobností, platí požadavek souhlasu dotyčné známé osobnosti většinou také. Občanský zákoník chrání totiž nejen přímo podobiznu a osobní projevy určité osoby, ale také její občanskou čest, lidskou důstojnost a soukromí, které může dotyčná známá osobnost považovat za dotčené tím, že je její osobnost, byť prostřednictvím dvojníka, spojována s reklamou na určitý produkt nebo s reklamou vůbec. Na zahraniční fyzické osoby by se ve většině případů aplikovalo rovněž české právo,” vysvětluje Karla Chlumská.
Potřebuje kampaň na rádio Kajínka?
Kontroverzní reklama pro jiné rádio, v níž hraje hlavní roli na doživotí odsouzený najemný vrah, splnila účel. Po celé republice se objevilo 500 billboardů s Jiřím Kajínkem, jež okamžitě upoutaly pozornost veřejnosti.
Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR) ale na svém mimořádném zasedání minulý týden vydala rozhodnutí, že reklama Rádia Kiss se sloganem “Rádio na doživotí” porušuje platný etický Kodex reklamy RPR využitím právoplatně odsouzené osoby, a měla by tedy být stažena.
“Mně osobně se ta reklama zdá vtipná a rozhodně bych ji nestahoval. Celkem jistě přinese Rádiu Kiss na krátký čas nové posluchače. Je pak otázkou, zda je program osloví a zůstanou u Kissu. Celkem jistě nestrhne reklama zájem zadavatelů. Je zajímá jedině poslechovost a cílová skupina,” tvrdí Michal Zakouřil z agentury Zenith Optimedia, která se zabývá nákupem médií.

MEZITITULEK: Sedm neotřelých dní s vrahem
Programový ředitel rozhlasové sítě Kiss Petr Žižka prohlásil, že arbitrážní radu respektuje. “Měli jsme sedm dní na to, abychom billboardy upravili, a svého slibu chceme dostát. Chtěli jsme vytvořit neotřelou kampaň. Kajínka jsme použili proto, že je mediálně populární osobnost. S nabídkou souhlasil,” dodává.
Podle Matouše Reka, ředitele marketingu a komunikace rádia E2 a F1, musí být využití celebrit v souladu s komunikační strategií firmy.
“Osobně mám velký problém považovat za celebritu dvojnásobného vraha nebo třeba pornoherečku. Použití Kajínka v kampani vyvolalo pozornost, tvůrci zřejmě vědí, ze jediným účelem reklamy je zaujmout. Záleží však na tom, jak a čím. Doufám, že spojení s celebritou-zabijákem žádné značce v ČR neprospěje,” míní Rek, jež sám využil v kampani pro rádio Evropa 2 tváří zmíněných Madonny a Williamse.
“Honoráře dvojníků populárních amerických zpěváků se nelišily od cen za castingové vystupování v reklamě,” tvrdí Richard Nič. Petr Žižka však částku, kterou vyplatili Kajínkovi za kampaň, neprozradil.

×

Komise ke kauze arbitráže s CME chce zbavit svědky mlčenlivosti

Starší článek

Na billboardech s Kajínkem nápis “nedoporučeno”

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Rohlik.cz

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Loni dosáhl Rohlik.cz obratu přes 300 milionů eur a měl kolem tři čtvrtě milionu zákazníků. Získané finanční zdroje použije Rohlik Group…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Lidé

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Knowlimits Group posiluje výzkumné oddělení. Na pozici research directora od začátku března proto nastupuje Zdeněk Kubena, který se…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více