SVIT: Internet loni s 425 miliony
Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) na základě průzkumu trhu internetové reklamy odhaduje, že celkový hrubý obrat internetové inzerce v roce 2003 dosáhl 425 milionů korun. Oproti 320 milionům korun v roce 2002 jde o 24,7% růst. Na základě odhadu provozovatelů serverů navíc předpokládá, že celkový objem internetové inzerce bez barterů letos dosáhne 500 milionů korun, což znamená nárůst o přibližně 20 procent.
Průzkum vývoje internetové inzerce mezi svými členy a dalšími obchodně významnými servery provedl SVIT s Kanceláří ověřování nákladu ABC ČR již potřetí. Vedle navyšování rozpočtů ze strany stávajících inzerentů očekává SVIT, že se na internetu bude letos objevovat stále více inzerentů z nových oblastí, především z oboru rychloobrátkového zboží.
Nově začal SVIT zahrnovat do své metodiky dříve nesledované prvky jako především přednostní výpisy a klíčová slova ve vyhledávačích. Po započtení těchto reklamních produktů činil podle průzkumu SVIT celkový objem internetové reklamy bez barterů v roce 2003 plných 660 milionů korun. Naopak dále neuvažuje příjmy z personálních, realitních či katalogových serverů.
Nejvýznamnějším zdrojem příjmů zůstali i loni přímí klienti a reklamní agentury, ovšem mediální agentury již dosáhly téměř stejného podílu (lehce přes 40 %). Podíl přímých klientů, reklamních agentur i mediálních zastupitelů meziročně opět mírně poklesl. Tuto statistiku ovšem poněkud zkresluje fakt, že je založena především na údajích velkých internetových vydavatelů, zatímco mediální zastupitelé jsou obvykle nejvýznamnějším dodavatelem inzerce malých a středních serverů.
Objem internetové inzerce pro rok 2003 i odhad pro rok 2004 byly zpracovány na základě informací o serverech pokrývajících přibližně 80 % internetového reklamního trhu. Celkový hrubý inzertní obrat je souhrnem hrubých inzertních obratů s přímými klienty, reklamními agenturami, mediálními agenturami, mediálními zastupitelstvími a dalších inzertních obratů, bez započtení obratu bannerových barterů.
Mediazastupitelství ARBOmedia před 14 dny odhadlo loňský objem výdajů do internetové reklamy ve výši 235 milionů korun a pro letošek předpokládá 29,8procentní zvýšení na 305 milionů korun.
-sch-