Supraphon pomáhá vzkřísit slávu starších umělců
Petr Spálený, Marie Rottrová nebo Jitka Zelenková – to všechno jsou interpreti, kteří mají v české pop music ta nejlepší léta za sebou. Přesto v současné době zažívají neočekávaný návrat na scénu. Alespoň podle prodejních hitparád, ve kterých se výběry letitých skladeb těchto interpretů umísťují na předních místech. Na poptávce po starých hitech vydělává hlavně vydavatelství Supraphon, které v České republice vlastní největší archiv skladeb z dob socialismu.
Kromě starších nahrávek Spáleného, Rottrové a Zelenkové Supraphon vrhl na trh výběr valentýnských hitů Karla Gotta nebo kolekci skladatele Karla Svobody.
Čilou vydavatelskou aktivitu Supraphonu způsobilo ukončení spolupráce se společností Sony Music/Bonton, která v rámci holdingu Bonton měla na starosti vydávání starých “supraphonských” alb. Poté, co se koncern Sony stal loni stoprocentním majitelem vydavatelství Sony Music/Bonton, přešlo vydávání archivních nahrávek opět na Supraphon. “Ještě během letošního roku hodláme vydat kolem šedesáti dalších titulů, z čehož kompilace budou tvořit drtivou většinu,” potvrdil Vladan Drvota ze Supraphonu.
“Je dost dobře možné, že trh dokáže takové množství absorbovat. Tyto výběry zde dlouho chyběly, navíc lidem střední generace se mnohem lépe dávají peníze za něco, co již znají. Jsou zde dvě generace posluchačů, kteří tyto interprety mají na vinylech, ale současně vlastní CD přehrávače,” míní hudební publicista Jiří Černý.
“Zdejší posluchači mají pořád zájem o českou písničku, kromě toho se při vydávání snažíme těsně spolupracovat s daným interpretem,” souhlasí Drvota. To dokazují i prodejní čísla aktuálních výběrů. Nejlépe si podle Drvoty vedlo best of Marie Rottrové, kterého se dosud prodalo kolem 30 tisíc nosičů. Nadprůměrným prodejům nahrává i cenová politika Supraphonu – za dvoucédéčko posluchač zaplatí v internetovém obchodu Bontonlandu částku 270 korun.
Dobrá prodejní čísla se pak odrážejí i na pozici vydavatelství na trhu. Podle výsledků české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) za minulý týden se Supraphon umístil se 14,6 procenta trhu na čtvrtém místě, za Universal Music (18,2 procenta), EMI (19,1 procenta) a Sony Music/Bonton (29,8 procenta). V předchozím období Supraphon dosáhl dokonce o 4,7 procenta lepšího výsledku.
Zvětšování podílu Supraphonu na hudebním trhu hraje do karet majiteli Supraphonu, zábavnímu holdingu Bonton. Ten již několik měsíců hledá v rámci rozprodeje svých divizí pro vydavatelství strategického partnera.
“Samozřejmě, že se tyto výsledky promítnou do celého procesu. Zatím není možné říci, o kolik a zda se zvýší cena. Konkrétní částka bude stanovena až po konzultacích s naším poradcem,” uvedl ředitel Bontonu Zdeněk Kozák. Samotný prodej by měl být dokončen na podzim.
Kozák už dříve uvedl, že o Supraphon projevilo zájem asi deset zájemců. Konkrétní jména však zatím odmítl prozradit.
Ještě před završením jednání proběhne prodej dalších divizí Bontonu – Bontonfilmu, Bontonlandu a distribuční společnosti Panther. “V těchto případech již jednáme s konkrétním zájemcem, zatím dolaďujeme smlouvy,” dodal Kozák.
Holdingu Bonton se zatím podařilo prodat Rádio Bonton, podíl v gramofirmě Sony Music/Bonton a akciovou společnost Hybernia, která se zabývá výstavbou muzikálového divadla v pražském paláci U Hybernů. Podle oficiálního prohlášení se Bonton rozhodl k rozprodání jednotlivých divizí z důvodu zhodnocení vloženého kapitálu majoritního vlastníka, americké společnosti Bancroft.
Hospodářské noviny, 30. 3. 2004, autor: Aleš Borovan