Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Spor o jablko: Apple Computers brání logo v Číně

Redakce MAM12. 3. 2004

Není jablko jako jablko. To, které nese ve svém logu kalifornský výrobce počítačů Apple Computers, patří k nejceněnějším značkám na světě. I proto ho šéf firmy Steve Jobs chrání jak může a zakazuje jeho používání v souvislosti s jinými produkty. “Dokonce i trička se symbolem nakousnutého jablka jsou vyhrazena jen pro nejbližší Jobsovy spolupracovníky. Cokoli jiného by se považovalo za znehodnocení značky,” napsal německý manager-magazin.
Teď se výrobci počítačů z Kalifornie pustili do sporu na ochranu svého loga s firmou Guandong Apples Industrial Co. Příčinou je jablko. A to přesto, že se už na první pohled liší. Číňané používají na textilní a kožené oděvy z jejich produkce vínově červené neporušené jablko. Jablko Apple Computers je v modernější verzi spíše stříbřitě šedé a na pravé straně nese charakteristickou stopu nakousnutí. Přesto se Američané rozhodli že si nechají zaregistrovat své logo v Číně nejen pro počítače, ale i pro textilní výrobky. Pro počítače je značka registrována od loňského roku. Ovšem státní Úřad pro průmysl a obchod v Pekingu odmítl nakousnuté jablko zaregistrovat pro jiné účely. Zdůvodnil to tím, že “čínské jablko” si firma Guandong Apples nechala zapsat už v roce 1998.
Apple rozhodnutí napadl. Jeho advokáti argumentují, že “jejich” jablko patří mezi nejznámější světové značky už pětadvacet let. Proto má americká firma právo používat své logo i pro jiné produkty, třeba právě pro textil.
Na první pohled bizarní spor má zásadní význam. V Číně je stále ještě kopírování cizích produktů obvyklé stejně, jako vybavování falzifikátů logy výrobců originálů. V tomto případě se Američané brání proti podobnému logu, které lze zaměnit s originálem.
Zajímavé na sporu je i to, že i v případě prohry se Američané nemusejí obávat, že trh bude zaplaven nekvalitními výrobky, které nemají s počítači nic společného. “Patříme k výrobcům kvalitních oděvů a naše jméno je ve světě stále známější,” píše se na internetové stránce Guandong Apples. “Sami se setkáváme s tím, že někteří čínští výrobci zneužívají našeho symbolu a kazí nám jméno ve světě,” uvádí anglický internetový portál firmy.
“I Číňané si začínají uvědomovat hodnotu značky,” konstatovala agentura Reuters. Je to už teď cenný výsledek sporu, který ještě nebyl rozhodnutý. Odborníci upozorňují, že zatím v takových sporech čínské úřady stranily spíše domácím firmám.

Hospodářské noviny, 12. 3. 2004, autor: Petr Němec

×

Myšák Mickey se loučí

Starší článek

Pepsi uvede novou limonádu

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více