Rychlé občerstvení v USA se nemusí bát žalob

12. 3. 2004 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Rostoucí počet žalob, které obézní američtí občané již druhý rok podávají na podniky rychlého občerstvení, se v nejbližších měsících zřejmě zastaví. Desítky lidí kladou společnostem jako McDonald’s za vinu, že mají nadváhu, nebo dokonce obezitu proto, že jedí jejich tučné pokrmy. A řetězce by je proto měly za tuto újmu odškodnit.

Advokáti v USA přijdou o velmi výnosné kauzy
Řada advokátních kanceláří, které postižené spotřebitele zastupují, může přijít o vysoká palmáre. Zatím přijala příslušný zákon, médii žertovně zvaný „cheeseburgerový“, Sněmovna reprezentantů USA a podle BBC jej podporuje i Bílý dům. Pokud tuto normu „orazítkuje“ i Senát, zastaví se záplava žalob, která by se jinak jako dosud valila na firmy rychlého občerstvení i výrobce „přeslazených“ nealkoholických nápojů.
Zákon totiž nedvojsmyslně praví, že za stravování je každý občan odpovědný sám za sebe a je jen jeho osobním rozhodnutím, jaké jídlo či pití si vybere.
Zákon o osobní odpovědnosti za konzumaci potravin, jak se oficiálně jmenuje, prosadili většinou hlasů republikánští reprezentanti. A vítají je společnosti jako McDonald’s a další řetězce rychlého občerstvení a výrobci nealkoholických nápojů.
Naproti tomu demokratičtí oponenti tuto normu označují za „hloupou“ a „pokryteckou“, protože slouží výlučně zájmům firem, nabízejícím tučná jídla a přeslazené nápoje.
A staví se za „zájmy spotřebitelů“, kteří mají mít zaručenu právní ochranu před potravinami, které jim způsobují újmu na zdraví.
V USA trpí podle posledních vědeckých výzkumů nadváhou a obezitou kolem šedesáti procent občanů včetně dětí a mladých lidí. Ročně na následky nadměrné váhy umírá v USA na 400 tisíc lidí, o třetinu více než v roce 1990. Náklady na léčení chorob, které tato zdravotní anomálie způsobuje – koronární nemoci, cukrovku, rakovinu tlustého střeva, chorobu žlučníku a osteoartritidu – činí každý rok vysokých 75 miliard dolarů. Z toho přispívají federální i státní rozpočty částkou 40 miliard.

Zastaví zákon žaloby i v dalších odvětvích?
Pokud tato norma nabude právní platnosti, mohla by přispět k tomu, že by se postupně omezily žaloby i na další odvětví, jejichž produkty údajně vyvolávají újmu na lidském zdraví. Před několika roky se na tabákový průmysl v USA navalil takový počet žalob, že se toto odvětví nakonec zavázalo platit řadě států v USA miliardové částky na léčení následků kouření.
Obliba Američanů vymoci si na společnostech právní cestou, s pomocí ambiciózních advokátů, náhradu za údajné škody, nabyla v posledních letech v USA až neuvěřitelných rozměrů, napsaly BBC News. Například někteří uživatelé v USA vyrobeného japonského auta Nissan Maximas žádají odškodné za to, že zloději jim kradou velmi výkonnou žárovku světlometu, kterou na černém trhu prodávají až za 250 dolarů. Nissan je prý měl upozornit na toto riziko a zajistit, aby se tato žárovka nedala vymontovat za pouhých 90 sekund.

Hospodářské noviny, 12. 3. 2004, autor: Miroslav Prchal

Nadváha a obezita stojí Spojené státy ročně desítky miliard dolarů

– Centrum USA pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) zjistilo, že léčení a hospodářské následky obezity ve Spojených státech stojí ročně 75 miliard dolarů.
– Z toho skoro 40 miliard je kryto z rozpočtových výdajů.
– Asi 31 procent dospělých Američanů nad dvacet let, kolem 59 miliard lidí, trpí obezitou. Skoro stejný počet obyvatel má nadváhu.
– Výdaje na léčení obezity představují ve Spojených státech 9,1 procenta veškerých zdravotních výdajů.
– Obezita v USA podle vědců z CDC brzy přesáhne následky kouření jako hlavní příčiny úmrtí způsobených vlastní vinou.

Zdroj: CDC

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.