Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Prodej notebooků dohání stolní počítače

Redakce MAM25. 3. 2004

Obliba notebooků razantně roste. Výrazně se totiž snížily jejich ceny a vzrostla kvalita. Naopak zájem o stolní počítače loni po dvouciferných růstech v předchozích dvou letech ochladl.
Zatímco odbyt notebooků vzrostl o 56 procent na 116 tisíc prodaných kusů, prodej klasických stolních počítačů klesl o osm procent na zhruba 282 tisíc přístrojů.
“Tento trend je celosvětový, neplatí jen pro nás,” uvedl analytik výzkumné společnosti IDC Lukáš Raška. Uvedl, že k rostoucí oblibě notebooků přispělo i to, že se začaly vyrovnávat stolním počítačům například kapacitou harddisku, pamětí nebo grafikou. “Vyhovují již i vývojářům programů, nebo se na nich dají hrát počítačové hry,” poznamenal Raška.
A jejich hlavní výhodou stále zůstává přenositelnost. Malý podnikatel si dnes raději volí notebook, než aby si kupoval dva stolní počítače – jeden domů a jeden do práce. Notebooku dají přednost i lidé, kteří si chtějí hrát hry nebo surfovat na internetu nejen doma, ale třeba na chalupě.
“Notebooky začínají nahrazovat stolní počítače. Komfort při práci je již obdobný,” podotkla mluvčí největšího prodejce v zemi Hewlett-Packard Jana Kučerová. Jestliže v roce 2001 stály notebooky běžně 50 až 60 tisíc korun, loni se podle IDC již 60 procent kusů prodalo za průměrně 40 tisíc.
K poklesu prodeje desktopů přispělo i to, že už není tolik velkých projektů jako třeba Internet do škol. To připustil i Karel Káňa, manažer nákupu firmy AutoCont, která byla dodavatelem pro tento projekt.
IDC pro letošek předpovídá stagnaci prodeje stolních počítačů, zatímco u notebooků opět růst, tentokrát kolem 20 procent.
“Desktopy budou kupovat především firmy pro své zaměstnance v kancelářích, kteří je nepotřebují přenášet,” řekl jednatel pražské obchodní firmy Albico František Banyai. Navíc jsou podle něj stolní počítače stále ještě asi o polovinu levnější.
Proto se prodejci snaží nabízet hlavně notebooky, protože tak dosahují vyšších zisků. U levnějších notebooků jsou marže pod 10 procenty, u nejvýkonnějších nad 20 procenty.
V Česku se loni celkem prodalo přibližně 413 tisíc nových počítačů, což je o 4,5 procenta více než předloni. Lidé za počítače utratili asi 13 miliard korun. Proti roku 2002 to znamená růst o sedm procent.
Notebooky tvořily 28 procent trhu a letos by se měl jejich podíl zvýšit na 33 procent. Vzrostl také prodej serverů, a to o 16 procent. Prodej tiskáren loni klesl o desetinu na 316 tisíc zařízení.
Nejvíce počítačů kupovaly malé a střední podniky a domácnosti, které utrácely zejména v závěru roku. Malé firmy se na poptávce podílely zhruba 60 procenty, domácnosti pak 15 procenty.
Podle tempa růstu prodeje se Česká republika umístila na posledním místě v regionu za Chorvatskem a Slovinskem. Naopak nejvyšší dynamiku blížící se 40 procentům zaznamenal trh v Rumunsku a na Ukrajině.


Hospodářské noviny, 25. 3. 2004, autor: Jan Činčura


Tržní podíly největších značek na českém počítačovém trhu (v %)


040325-22 ()

×

Zisk německého majitele velkoobchodů Makro loni vzrostl o 13 %

Starší článek

Italská televizní firma Mediaset má zájem o východ Evropy

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více