Prodej notebooků dohání stolní počítače
Obliba notebooků razantně roste. Výrazně se totiž snížily jejich ceny a vzrostla kvalita. Naopak zájem o stolní počítače loni po dvouciferných růstech v předchozích dvou letech ochladl.
Zatímco odbyt notebooků vzrostl o 56 procent na 116 tisíc prodaných kusů, prodej klasických stolních počítačů klesl o osm procent na zhruba 282 tisíc přístrojů.
“Tento trend je celosvětový, neplatí jen pro nás,” uvedl analytik výzkumné společnosti IDC Lukáš Raška. Uvedl, že k rostoucí oblibě notebooků přispělo i to, že se začaly vyrovnávat stolním počítačům například kapacitou harddisku, pamětí nebo grafikou. “Vyhovují již i vývojářům programů, nebo se na nich dají hrát počítačové hry,” poznamenal Raška.
A jejich hlavní výhodou stále zůstává přenositelnost. Malý podnikatel si dnes raději volí notebook, než aby si kupoval dva stolní počítače – jeden domů a jeden do práce. Notebooku dají přednost i lidé, kteří si chtějí hrát hry nebo surfovat na internetu nejen doma, ale třeba na chalupě.
“Notebooky začínají nahrazovat stolní počítače. Komfort při práci je již obdobný,” podotkla mluvčí největšího prodejce v zemi Hewlett-Packard Jana Kučerová. Jestliže v roce 2001 stály notebooky běžně 50 až 60 tisíc korun, loni se podle IDC již 60 procent kusů prodalo za průměrně 40 tisíc.
K poklesu prodeje desktopů přispělo i to, že už není tolik velkých projektů jako třeba Internet do škol. To připustil i Karel Káňa, manažer nákupu firmy AutoCont, která byla dodavatelem pro tento projekt.
IDC pro letošek předpovídá stagnaci prodeje stolních počítačů, zatímco u notebooků opět růst, tentokrát kolem 20 procent.
“Desktopy budou kupovat především firmy pro své zaměstnance v kancelářích, kteří je nepotřebují přenášet,” řekl jednatel pražské obchodní firmy Albico František Banyai. Navíc jsou podle něj stolní počítače stále ještě asi o polovinu levnější.
Proto se prodejci snaží nabízet hlavně notebooky, protože tak dosahují vyšších zisků. U levnějších notebooků jsou marže pod 10 procenty, u nejvýkonnějších nad 20 procenty.
V Česku se loni celkem prodalo přibližně 413 tisíc nových počítačů, což je o 4,5 procenta více než předloni. Lidé za počítače utratili asi 13 miliard korun. Proti roku 2002 to znamená růst o sedm procent.
Notebooky tvořily 28 procent trhu a letos by se měl jejich podíl zvýšit na 33 procent. Vzrostl také prodej serverů, a to o 16 procent. Prodej tiskáren loni klesl o desetinu na 316 tisíc zařízení.
Nejvíce počítačů kupovaly malé a střední podniky a domácnosti, které utrácely zejména v závěru roku. Malé firmy se na poptávce podílely zhruba 60 procenty, domácnosti pak 15 procenty.
Podle tempa růstu prodeje se Česká republika umístila na posledním místě v regionu za Chorvatskem a Slovinskem. Naopak nejvyšší dynamiku blížící se 40 procentům zaznamenal trh v Rumunsku a na Ukrajině.
Hospodářské noviny, 25. 3. 2004, autor: Jan Činčura
Tržní podíly největších značek na českém počítačovém trhu (v %)