Prima přichází s prvním domácím pokusem o soap operu

18. 3. 2004 10:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Televize Prima nabídne od 23. března divákům dvakrát týdně seriál ze současnosti Rodinná pouta, který má na obrazovkách vydržet nejméně rok. Je prvním českým pokusem o žánr soap opery, který je běžný v zahraničí. Jde o dílo, jehož děj není dopředu jasný a který se postupně, tak jak se točí nové a nové díly, přizpůsobuje vkusu publika.
V české televizní tvorbě má přitom zatím tradici naprosto jiný přístup k tvorbě seriálu – dopředu se napíše scénář a natočí se první řada, nejčastěji třináct epizod. Tedy dostatečná zásoba pro uvedení nového dílu každý týden na čtvrt roku. A pokud si seriál získá u diváků oblibu, dotočí se další série, většinou se stejným počtem dílů. Tak například vznikaly úspěšné seriály České televize z posledních let – Život na zámku, Četnické humoresky a pokračování Nemocnice na kraji města.
Proti tomu připravovaná Rodinná pouta mají zcela rozdílný systém natáčení. Scénář seriálu se rodí postupně (pracuje na něm šest autorů), příslušní odborníci dolaďují děj či dialogy. Osudy postav tak nejsou dopředu úplně dané, tvůrci se musejí držet jen jejich základních povahových vlastností. Velký nápor znamená takový seriál pro herce, kteří před sebou mají nejméně rok natáčení. Pokud se tedy jejich postava divákům neznelíbí a autoři ji nenechají ze seriálu odejít.
O soap operu se zatím nepokusila žádná česká televize, přitom například v sousedním Polsku si mohou diváci vybírat z několika takových seriálů. Investice do původní tvorby je totiž vysoce riziková a televizi (zejména pak komerční) hrozí, že v případě neúspěchu u diváků utrpí značnou finanční ztrátu. Náklady na natočení vlastního seriálu totiž řádově přesahují sumy, za které je možné koupit osvědčený zahraniční titul.
Mezi českými televizními stanicemi se v uplynulých letech vlastní hrané tvorbě věnovala ve větší míře jen veřejnoprávní Česká televize. Její seriály sice sklízely u kritiky rozporuplné reakce, zato s nimi pravidelně dosahovala vysoké sledovanosti. Z komerčních stanic natočila několik seriálů jen Nova, a to ještě v dobách, kdy byla v rukou americké CME (1994 až 1999). Byly to variace na sitcom (Nováci, Policajti z předměstí), větší úspěch měla snad jen Hospoda.
Seriál je jedním ze základních prvků vysílání, nyní se točí několik základních typů. Z lacinějších je to soap opera (děj ani počet dílů není dopředu jasný, natáčí se průběžně podle diváckého ohlasu) či telenovela (několik set dílů s dopředu jasným dějem, vysílá se po natočení celého). Filmařsky lepší a na peníze náročnější jsou série (kolem jednoho hrdiny se dějí různé příběhy – poručík Colombo) nebo seriály (dopředu napsané, epizody na sebe dějově navazují – Život na zámku).
První televizní seriál se zrodil před více než sedmdesáti lety, když americká společnost CBS zahájila 15. srpna 1932 v New Yorku vysílání kabaretní show The World Wide Review. Pokus sice brzy skončil (vysílal se každé pondělí jen do prosince 1932), ukázal ale cestu, kterou se dodnes ubírají televize na celém světě. Od obnovených začátků v Americe přelomu 40. a 50. let prošel seriál bouřlivým vývojem. Dnešní divák si vybírá z bohaté nabídky žánrů, délek i pravidelnosti vysílání.
Českoslovenští diváci se mohli na první seriál Rodina Bláhova dívat v roce 1959 – šest let po začátku televizního vysílání. O dva roky později se na obrazovkách objevili slavní Tři chlapi v chalupě. Dlouhá léta dominovaly domácí seriály programu ČST, po roce 1989 však zaplavily obrazovky dovezené programy, za minulého režimu nedostupné (Dallas, MASH či Star Trek). Jak ale i příklad Primy ukazuje, domácí seriál má stále svou váhu – ostatně Nova chystá premiéru své Pojišťovny štěstí na letošní podzim.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení