Právní problémy s reklamními předměty

2. 3. 2004 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG


Q11_2768_Winter.jpg ()Reklamní předmět má nepochybně více právních tváří. Popelník, propiska či zapalovač zůstávají především užitnými předměty a jako takové podléhají z právního hlediska předpisům, které se dotýkají výrobků jako takových, tedy zejména předpisům o technických požadavcích na výrobky, předpisům o označování potravin a podobně. Ani reklamní zapalovač by tedy neměl sám od sebe explodovat, ani reklamní lihovina nesmí adresáta otrávit. I reklamní bonbony pak musejí být řádně označeny podle složitých vyhlášek Ministerstva zemědělství. Pokud tedy agentura sama vyrábí reklamní předměty (nejen ve velkém, ale třeba jako malou sérii novoročních dárků), neměla by v prvé řadě zapomenout na tyto běžné právní starosti každého výrobce.

Právní povaha reklamního předmětu
Reklamní předměty jsou ale ještě něco navíc: právně jde totiž nepochybně o tzv. komunikační médium, kterým jsou podle zákona všechny „prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky“. A pokud na reklamním předmětu = komunikačním médiu naleznete i reklamu, tedy „oznámení, předvedení či jinou prezentaci (…), mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky.“, jde zjevně o reklamu ve smyslu zákona, která podléhá i speciálním právním předpisům reklamním.
Nicméně reklama na reklamních předmětech nemá žádná zvláštní právní omezení, týká se jí jen to, co se týká každé jiné reklamy.

Alkohol, tabák aj.
Jde-li například o reklamní předmět propagující alkohol, neměl by mimo jiné propagovat nadměrné pití či jej spojovat s řízením vozidla. Speciální držák na pivo k umístění na volant by tak mohl být hodnocen jako porušení zákona o regulaci reklamy.
Reklamní předmět propagující tabákový výrobek by (po 1. červenci 2004) měl zase být rozdáván jen v místě prodeje a musí obsahovat varování „Ministerstvo zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu“. Toto varování musí mít velikost 20 % reklamního sdělení, přičemž reklamním sdělením, ze kterého se tato procenta počítají, je jen logo, obrázek či jiná aktivní reklamní část, nikoliv tedy celý reklamní předmět.

Léky
Reklamní předměty pro lékaře či lékárníky, pokud jsou distribuovány v souvislosti s reklamou, musejí zase být nepatrné hodnoty (15 000 Kč) a navíc musejí mít vztah k jejich odborné činnosti. Dozorový orgán, kterým je Státní ústav pro kontrolu léčiv, rozumně akceptuje fakt, že vztah k odborné činnosti má víceméně vše, co je využitelné v lékařské praxi, tedy i reklamní tričko. A protože jde o reklamu, musí i reklamní předmět nést povinné informace, leda by šlo o pouhé uvedené jména léku. V takovém případě se jedná o tzv. připomínkovou reklamu, kde povinné informace být nemusejí.

I reklamní předmět často užívá autorská práva
V naší praxi jsme se kupodivu nejčastěji setkali s právními problémy v oblasti reklamních předmětů tam, kde byla užívána i autorská práva. Reklamní kalendář či diář totiž samozřejmě vyžadují řádnou licenční smlouvu s autory fotografií a jejich modely. Ještě složitější to bývá u reklamních CD či jiných nosičů, kde je třeba myslet na autory, interprety a vydavatele, případně filmové výrobce či tvůrce animací, programů apod. V těchto případech se nejspíše již výrobu a vyrovnání všech práv vyplatí zadat specializované agentuře.
www.pravo-reklama.cz

Dárek jako reklama. Reklamní předměty představují komunikační médium a vztahuje se tedy na ně zákon o reklamě.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.