Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Poptávka po elektrozboží roste

Redakce MAM19. 3. 2004

Pro výrobce domácích spotřebičů jako například praček, ledniček či vařičů mají trhy ve východní Evropy stále větší význam. “Tento region je pro nás jasně růstový trh,” míní Peter Götz, vedoucí odbytu u společnosti BSH Bosch und Siemens Hausgeräte. V příštím roce podle něj obrat na trzích v České republice a Rusku poroste o více než deset procent.
Optimistický je také Wolfgang König, evropský šéf divize domácích spotřebičů u světové jedničky Electrolux. Ve východní Evropě se dle jeho odhadů prodá zhruba 20 až 22 miliónů přístrojů ročně, v západní Evropě je to 80 miliónů. Zatímco ale ve Velké Británii, Itálii a Španělsku prodej ročně roste jen o dvě až tři procenta a v Německu dokonce klesá, na východě Evropy se jejich odbyt neustále silně zvyšuje.
“Lidé zde mají co dohánět,” míní König. S rostoucím životním standardem totiž zákazníci vyměňují staré, jednoduché přístroje za modernější. Jen v Rumunsku se tak například poptávka po domácích spotřebičích v minulém roce zvýšila o padesát procent. Rozšíření Evropské unie tento vývoj podle výrobců nijak neovlivní, již nyní jsou totiž zdejší trhy plně liberalizované.
Právě díky tomu je již většina firem ze západu ve střední a východní Evropě aktivní. Nabízejí zde stejný sortiment, speciální modely či značky podle nich poptávané nejsou. Jedním z mála rozdílů podle Königa ale například je, že se kupují spíše menší pračky, protože jsou zde kuchyně menší. Spotřebitelé navíc upřednostňují přístroje s méně funkcemi, protože jsou levnější.
Mnichovská BSH naopak ve východní Evropě prodává spíše výrobky značek Bosch a Siemens a ne jejich levnější obdobu Constructa. “To jsou známé značky, které mají image kvality,” tvrdí Götz.
Záplava výrobků měla samozřejmě také dopad na domácí výrobce. Někteří z nich nedokázali nové konkurenci odolat a byli pak skoupeni některým z velkých koncernů. Americká firma Whirlpool například koupila polský Polar, švédský Electrolux převzal maďarskou firmu Lehél.
Některé firmy se ale s novou situací vyrovnat dokázaly. Patří mezi ně například česká ETA, slovinské Gorenje, litevské Snaige či polská Amica. Přežili také menší výrobci vařičů, protože co se týče vaření a pečení, liší se východoevropské zvyklosti od západoevropských nejvíce.
Střední a východní Evropa se navíc pro mnohé západní firmy stala díky menším nákladům na práci zajímavým místem pro produkci. Část výroby sem přesunul například Bosch-Siemens, který v polské Lodži vyrábí pračky a myčky a na Slovensku motorky.
Výrobu na východ přesunuje také Electrolux. Firma vlastní továrny v Maďarsku, Rumunsku a Polsku. Podle odhadů Königa zde firma může pracovat s náklady nižšími o deset až dvacet procent, a to při stejné kvalitě.
Vyrábět v nových členských zemích EU chce také společnost Miele, která doposud byla výhradně v Německu. Pračky s její značkou by se od letošního roku měly vyrábět v Česku.

Firmy láká produkce na východě

– Na východě Evropy jsou domácnosti vybavené elektrickými spotřebiči méně než na západě.
Nepříliš rozšířené jsou například myčky a sušičky.
– Vedoucími prodejci na trhu jsou velké koncerny jako Whirlpool, Bosch-Siemens a Electrolux.
V Rusku je jedničkou italská firma Merloni. Silně jsou zde zastoupeni také výrobci korejští.
– Na trzích v západní Evropě prodej domácích spotřebičů naopak stagnuje.
V Německu jejich prodej minulý rok dokonce klesl.

Zdroj: Handelsblatt

Hospodářské noviny, 19. 3. 2004, autor: Wolfgang Gilmann, Handelsblatt

×

Plagiáty nápojů z pultů hned tak nezmizí

Starší článek

Canal Plus a France Télécom sloučí kabelové divize

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Bohumil Pospíšil

Češi objevují nové sporty, MMA se leckdy vyrovná fotbalu

Představíme nové televizní studio s rozšířenou realitou a chystáme rekordní počet přenosů, říká šéf stanic O2 TV Sport Marek Kindernay Některé…
7. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Marketing

Portu spouští kampaň s Kovym zaměřenou na finanční gramotnost

Brandovou kampaň rozšířenou o zásah na sociálních sítích Kovyho, který se ve svých videích postupně věnuje krok po kroku celé…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20216. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více