Plagiáty nápojů z pultů hned tak nezmizí
Ani mezinárodní registrace ochranné známky nemusí být vždy zárukou, že se na trhu neobjeví napodobenina výrobku známé a zavedené firmy. Bohemia sekt Starý Plzenec je jen jedním z příkladů.
V obchodní síti nabízený produkt s názvem Bohemka nemá s mezinárodně registrovanými značkami staroplzenecké jedničky českého trhu šumivých vín nic společného, ale prodává se bez problémů dál.
Zástupci Úřadu průmyslového vlastnictví připouštějí, že náprava právní cestou je zdlouhavá. Spory, které patentový úřad řeší, často končí u soudu, a tam se jednání značně protahují.
Své zkušenosti s napodobeninami originálních produktů má i Česká obchodní inspekce, která se ze zákona také zabývá ochranou duševního vlastnictví obecně, alkoholické nápoje tedy nevyjímaje.
“Řešili jsme v minulosti podněty například v souvislosti s Becherovkou či Fernet Stockem,” reagoval ředitel krajského inspektorátu ČOI pro Plzeňský kraj Václav Havlík. Přitom napodobeniny bývají označeny názvem, připomínajícím co nejvíce originál. Například v případě Fernet Stocku si mohli konzumenti před časem místo originálního produktu božkovské likérky koupit třeba Fernet-Šok .
Výrobci poukazují i na velmi složitou právní vymahatelnost. Vlastní zkušenost má i výrobce Pražské vodky – říčanská společnost V & S Czech, dříve Dynybyl.
“Spíše než podobné výrobky jsou podle mne ještě nebezpečnější jasné kopie, včetně věrně napodobených etiket a lahví,” varuje ředitel V & S Czech Ivan Morávek.
Laciná řešení, například snaha o kolkování nápojů, nemají podle něj vůbec žádný význam. “Když někdo věrně napodobí etiketu, není pro něj výroba kolku také žádný problém,” dodává Morávek.
Hospodářské noviny, 19. 3. 2004, autor: Miroslav Petr