Oscary přinesly televizi ABC značný zisk
Nedělní ceremoniál předávání výročních cen Americké filmové akademie byl triumfem nejen pro režiséra Petera Jacksona, jehož Pán prstenů: Návrat krále získal jedenáct Oscarů. Značný zisk přinesl i televizi ABC, která v USA vlastní licenci na přenášení této filmové slavnosti.
Přímý přenos ceremoniálu sledovalo v neděli v USA přes 43,5 miliónu lidí, což byl nečekaný úspěch. “Ve srovnání s rokem 2003 tak sledovanost oscarového večera letos vzrostla o neuvěřitelných více než 32 procent,” řekl Larry Hyams, jeden z výkonných šéfů stanice ABC. “Z takového diváckého úspěchu máme radost,” dodal Hyams.
Televizi ABC, která spadá pod mediální koncern Walt Disney Company, se tak nad očekávání vyplatily investice vložené do propagace a upoutávek na letošní předávání těchto prestižních cen. Masívní reklamní kampaň v USA probíhala už od konce minulého roku.
Podle mediálních analytiků mohlo vedení televizní divize letos navíc počítat se značným zájmem fanoušků tolkienovské trilogie. “Všichni předpovídali, že si akademici schovají ceny až pro finálovou část Jacksonovy ságy, což se splnilo,” uvedl Rolf Mittweg, prezident společnosti New Line Cinema.
Právě díky finálové části Pána prstenů sledovalo letošní Oscary o tolik diváků více než v loňských letech. “Loni byl ceremoniál navíc postižen chmurnou atmosférou války v Iráku, což se odráželo v nízké sledovanosti,” řekl Hyams.
“Letošní slavnostní se večer vydařil. Prospělo mu i to, že se celá ceremonie ve srovnání s minulými ročníky urychlila,” uvedl Frank Pierson, prezident americké Akademie filmových věd a umění. Letošní večer byl také o celou hodinu kratší než ten předchozí, trval přesně tři hodiny a dvacet pět minut.
Také díky této vzrůstající sledovanosti Disneyho televizní divize průběžně posilují rovněž akcie celého koncernu. Zatímco koncem loňského roku se cena jedné akcie pohybovala okolo 22 dolarů, minulý týden se jejich hodnota vyšplhala až na 27 dolarů za kus.
V době, kdy se o převzetí koncernu Disney prostřednictvím akciového převodu snaží společnost Comcast, je každý nárůst jejich akcií pro šéfy Disneyho skvělou zprávou. Již v polovině února totiž američtí finanční analytici upozorňovali, že Comcast ve své nabídce akcie Disneyho podhodnotil, nabídl za kus totiž jen 23 dolarů. Další navýšení hodnoty akcií by Comcastu patrně jeho záměry znemožnilo.
Hospodářské noviny, 4. 3. 2004, autor: Irena Zemanová