Orientační systémy šetří čas

1. 3. 2004 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Sídlo firmy nebo organizace je samozřejmě i její výkladní skříní. Vhodné označení budovy je nejen pomůckou při hledání, ale především vlastní reklamou. Proto je důležité vytvořit systém označení jako součást image firmy a sladit ho s architekturou a celkovým prostředím interiéru i okolí.

Jak najít pana Nováka
Úřady, ministerstva, letiště, nemocnice, banky či obchodní centra jsou pro návštěvníka především labyrintem desítek chodeb a stovek dveří. Najít v něm například pana Nováka může být úkol nesnadný. U firmy může být absence orientačního systému důvodem nespokojenosti zákazníka. A to nemluvíme o zákazníkovi potenciálním, který pouze potenciálním zůstane, protože svého partnera prostě nenašel.
Orientační systém je systém vnitřního a venkovního značení budov a komunikačních prostor. Jeho základní a nejdůležitější funkcí je podat jednoznačnou informaci o daném prostoru. Musí nejen zachytit jeho vnitřní členění, ale musí v něm rovněž vyznačit optimální pohyb. V praxi to znamená, že se musíme nejenom dozvědět, kde pan Novák sedí, ale také se k němu dostat.

Moderní systémy
Dobrý orientační systém musí mít dobrou modularitu, vynikat jednoduchostí při zachování vysoké užitkové i estetické hodnoty. Praxe vyžaduje, aby byl flexibilní, přehledný a dobře čitelný. Dobrý orientační systém musí dát celému prostoru jednotící ráz. Zodpovědnost za jeho návrh by měl převzít architekt, který dokáže optimálně využít orientačního systému do architektonického řešení interiéru již v prvotní fázi. Většina moderních systémů je postavena na hliníkových profilech, které jsou doplněny plastovými spojkami, lištami, koncovkami apod.

Venkovní označení
Zkuste se vžít do situace, že pospícháte na místo setkání s panem Novákem, kterého znáte zatím jenom po telefonu. V neznámém prostředí je často problém najít samotnou ulici. Dobře čitelná tabulka u cesty, která vás navede, kde odbočit, je určitě vítanou informací. Pak ale začnete pátrat po místě, kde zaparkovat. Dobrý orientační systém myslí i na to a navede vás k parkovacím místům pro návštěvníky.
Ve větších komplexech jsou užitečné tabulky s plánem komplexu, kde najdete nejkratší cestu k hledanému místu. Rádi se pak necháte vést dalšími orientačními tabulkami.
Tyto všechny věci jsou prvky venkovního orientačního systému. Jsou konstruovány s ohledem na stabilitu. V zásadě se používají eloxované profily a často se využívá i osvětlení. Z cenových důvodů se pro větší plochy používají PVC desky uchycené do systému.

Vnitřní značení
Po vstupu do neznámé budovy má orientační systém za úkol podat návštěvníkovi informaci o členění prostor a následně dovést k hledanému cíli. Informátor sice může vysvětlit cestu, ale bez dobrého značení je vysoká pravděpodobnost, že člověk ztratí orientaci. V zásadě platí pravidlo, že informací nikdy není dost, ale zkušený architekt si s rozmístěním jednotlivých prvků snadno poradí.
Vnitřní systémy se většinou připevňují na zdi nebo dveře. Pokud mají být informace viditelné z obou stran, používají se výstrčky upevněné kolmo na zeď. V halách se používají návěsné systémy, které jsou s pomocí ocelových lanek spuštěny z vysokých stropů pod podhledy.
Systémy jsou navrženy tak, aby dokázaly poskytnout dostatečný prostor pro kreativitu, protože nelze očekávat, že se zákazníci spokojí s několika modely orientačních systémů.
Proto jsou jednotlivé hliníkové profily dodávány v délkách 2,5-5 metrů a v různých šířkách. Samozřejmostí je jejich vzájemná kombinovatelnost. Užší profily bývají hladké nebo zasouvací. Na hladké profily se obvykle aplikuje řezaná grafika ze samolepicích fólií. Do zasouvacích profilů se používají gravírované nebo potištěné zasouvací štítky.

Snadná aktualizace
U všech orientačních systémů se očekává jednoduchá aktualizace. Když je ale vnitřní systém řešen s pomocí samolepicích fólií, musí se aktualizace zadat signmakingové firmě. Aktualizace je pak komplikována nutností řešit i malé změny s externím dodavatelem. Proto se velké popularitě teší orientační systémy, které umožňují vkládání tištěných motivů. Jako příklad můžeme uvést systémy Rainbow nebo Curvo Plus od belgické firmy Cosign.
Oba tyto systémy jsou koncipovány tak, že samotná aktualizace spočívá pouze ve výměně papírových aršíků s potištěným textem či grafikou. K dispozici je několik profilů různé šířky, které poskytují velkou variabilitu pro komplexní řešení vnitřního orientačního systému. Motiv stačí vytisknout na běžné kancelářské tiskárně a vložit ho do tabulky informačního sytému. Grafika je chráněná průhlednou fólií a profil se uzavře koncovkami. Tabulky jsou určeny k pevné instalaci na zeď či dveře.
Autor pracuje ve společnosti HSW Signall


P14_letiště ruzyně3.jpg ()
orientační systémy. Musí poskytovat dostatečný prostor pro variabilitu a možnost jednotlivé prvky vzájemně kombinovat.


P14_3bdetail1.jpg ()
zlepšení orientace. Ukázka řešení vnitřního informačního systému.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.