On-line hry vyzývají televizi na souboj

18. 3. 2004 09:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Stále větší vlnu zájmu zažívají ve světě takzvané masívně multiplayerové on-line hry (Massive Multiplayer On-line Games – MMOG). Na zahraničních trzích přibývá jak herních titulů, tak nových hráčů, kteří tráví hraním MMOG celé hodiny. Podle analytických studií se tak u cílové skupiny zákazníků mění preference zábavy. Ohroženy jsou především televizní stanice.
Jak vyplývá z výzkumu společnosti Sony, hraní on-line titulů se zvyšuje především na úkor sledování televize. Největší počet hráčů je připojen mezi 17. a 23. hodinou, kdy televize zaznamenávají nejvyšší sledovanost svých pořadů. Navíc podle studie organizací Safety, Awareness, Facts and Tools (SAFT) tráví evropské děti na internetu více času hraním nežli posíláním e-mailů, stahováním hudby, prohlížením internetových stránek a dalšími činnostmi.
Se zvyšující se dostupností kvalitního internetového připojení tak stále roste obliba on-line her. Hráče láká obrovský a neustále se vyvíjející virtuální svět, který nabízí nejen spoustu dobrodružství, ale také možnost interakce s ostatními hráči, jejichž počet se neustále zvyšuje. Například podle zjištění herního magazínu GameStar se na serveru hry Eve: The Second Genesis od Simon & Schuster objevuje naráz až sedm tisíc hráčů.
Herní vydavatelé jsou si tohoto trendu dobře vědomi a vydávání MMOG se stále více přesouvá do centra jejich pozornosti. Profit z on-line hraní mohou inkasovat dvojím způsobem. „Prodeje tohoto typu her nejsou tím primárním, co vývojáře MMOG zajímá. Veškeré jejich snažení se zaměřuje na vybírání herního poplatku. Distribuce samotného nosiče tak stojí v pozadí,“ říká Jan Herodes, produktový manažer distribuční společnosti Cenega Czech.
Prodejní cena MMOG je totiž obecně nižší zhruba o polovinu oproti ostatním titulům. Příjmy z poplatků za hraní on-line titulu tuto cenu mnohonásobně převýší, jelikož měsíční platby se obvykle pohybují mezi 10 a 15 dolary. Například aktuální titul Horizons: Empire of Istaria od Atari, distribuovaný v ČR společností SeVeN M, stojí 999 korun, přičemž jednorázový roční poplatek přijde na 108 eur (asi 3500 korun). Souhrn 12 měsíčních poplatků přijde dokonce na 155 eur (přes pět tisíc korun).
A navíc – zatímco tržby za krabicovou verzi hry musí generovat zisk několika mezičlánkům, typicky dovozci a prodejci, měsíční poplatky jdou z větší části do kapsy provozovatele herních serverů, kterým je obvykle vydavatel hry.
Vzhledem k tomu, že distribuční společnosti nejsou na provozu MMOG her nijak zainteresovány, je pochopitelné, že na relativně malém českém trhu není prodej těchto titulů žádné terno. „U našich aktuálních MMOG titulů očekáváme zanedbatelné prodeje. V podstatě MMOG tituly dovážíme pouze proto, abychom dokázali uspokojit každého zákazníka,“ říká Herodes.
Ani podle Marka Hejduka ze společnosti SeVeN M ještě boom on-line her v ČR nenastal. Dá se ale očekávat po zlepšení situace s internetovým připojením. Důvodem dosavadního malého komerčního úspěchu MMOG v ČR je podle Herodese také malá rozšířenost zahraničních platebních karet, které jsou potřebné k hrazení měsíčních poplatků.
Přesto však mají čeští příznivci MMOG poměrně slušný výběr. Kromě již zmiňované hry Horizons distribuované firmou SeVeN M mohou sáhnout i po fantasy titulu Everquest nebo Star Wars Galaxies: An Empire Divided z prostředí Hvězdných válek. Obě tyto hry distribuuje Cenega Czech. Tato společnost rovněž v budoucnu plánuje dovoz dalších MMOG titulů, mimo jiné Warhammer On-line, World of Warcraft a zejména netrpělivě očekávaného Middle-Earth On-line z produkce firmy Vivendi. Kromě toho si hráči také mohou mnoho titulů objednat a zaplatit přímo přes internet.

Hospodářské noviny, 18. 3. 2004, autor: Jiří Sládek

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.