Ochranné známky po vstupu ČR do EU

29. 3. 2004 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Z hlediska práva jsou tyto změny zachyceny v novém zákoně o ochranných známkách č. 441/2003 Sb., který nabývá účinnosti částečně dnem 1. dubna 2004, částečně pak vstupem ČR do EU. Tato právní norma plně implementuje základní evropský známkoprávní předpis, a to Směrnici č. 40/94 o komunitární známce, a je slučitelná i s tzv. harmonizační směrnicí č. 89/104 z roku 1988, která řeší sbližování známkoprávních předpisů členských zemí EU.

MEZITITULEK: Nastane boj o známky?
Pravděpodobně nejvýznamnější změnou je skutečnost, že na území ČR budou ode dne přístupu ČR do EU platit i tzv. komunitární známky, tedy ochranné známky přihlášené nebo již zapsané podle výše uvedené Směrnice č. 40/94. Komunitární známky se přihlašují u Úřadu pro harmonizaci ve vnitřním trhu, jenž sídlí ve španělském Alicante, s působností pro všechny členské státy EU.
V prostředí českého známkového práva se jedná o novou kategorii ochranných známek. Nadále tedy budou pro území České republiky platit národní ochranné známky (tj. zapsané u českého Úřadu průmyslového vlastnictví podle českého práva), mezinárodní ochranné známky (tj. zapsané u Mezinárodního úřadu duševního vlastnictví na základě tzv. Madridské dohody) a vedle nich nově již zmíněné komunitární známky, neboli „ochranné známky Společenství“.
Za této situace může pochopitelně nastat stav, kdy se budou na naše území vztahovat dvě shodné nebo podobné ochranné známky pro stejné či podobné produkty. Takovéto kolize upravuje jak nový český zákon, tak uvedené evropské předpisy.
Řešení lze s nezbytným zobecněním a zestručněním shrnout tak, že rozhoduje dřívější datum podání přihlášky ochranné známky. Pokud tedy byla přihlášena národní ochranná známka pro Českou republiku před přístupem ČR do EU a byla následně i zapsána, může její vlastník zakázat na území ČR užívat komunitární známku, jež je shodná s jeho známkou, pokud jsou obě známky zapsány pro shodné produkty, případně může zakázat užívání byť i jen podobné známky, která je zapsána i jen pro podobné (tj. nikoliv nezbytně shodné) produkty, pokud u veřejnosti existuje pravděpodobnost záměny, a to i pouhé asociace. Širší možnosti ochrany pak má majitel známky s tzv. dobrým jménem (k tomu dále).

MEZITITULEK: Zákon myslí i na spekulanty
Podmínkou uplatnění zákazu užívání komunitární známky je skutečnost, že přihláška národní ochranné známky byla podána v dobré víře, tedy nikoliv např. spekulativně za účelem zisku z jejího prodeje nebo z nekalosoutěžních důvodů. Zákaz užívání komunitární známky lze sice uplatnit až po zápisu národní známky, tedy nikoliv již po podání její přihlášky, ale případnou náhradu škody za užívání kolizní komunitární známky na území ČR lze zpětně uplatnit již od data podání přihlášky. Podle evropské směrnice lze případně také namítat teprve přihlášené a dosud nezapsané komunitární známky, pokud byla jejich přihláška podána 6 měsíců před přístupem ČR do EU.
Na druhou stranu majitelé komunitárních známek, jež začnou platit na našem území, mohou ode dne vstupu ČR do EU pochopitelně uplatňovat všechna svá práva ze známky plynoucí, zejména pak zákaz užívání shodného nebo podobného označení pro stejné nebo podobné produkty, vždy však až od data přístupu ČR do EU, tedy nikoliv zpětně. V praxi tyto změny vyvolají nutnost provádění rešerší nejen národních a mezinárodních, ale nově i komunitárních známek před tím, než se započne s užíváním nějakého označení, které má odlišit výrobky a služby ať už jako ochranné známky nebo jako označení neregistrovaného.

MEZITITULEK: Dobré jméno
Kromě výše uvedených změn přináší nový český zákon o ochranných známkách obecně posílení pozice vlastníka a přihlašovatele známky, přičemž takovou osobou nemusí být nadále jen podnikatel, jako tomu bylo doposud. Známku si tedy může přihlásit k ochraně a vlastnit ji kdokoliv, ovšem za předpokladu, že má oprávnění nakládat s výrobky či službami, pro něž známku přihlašuje.
Zavádí se pojem známky „s dobrým jménem“, což je označení, které veřejnost dobře zná a spojuje s ním dobré vlastnosti ať už konkrétních produktů nebo obecně. Pozice vlastníka takové známky je silná v tom, že může bránit užívání stejného nebo podobného označení pro jakékoliv výrobky a služby, tedy nejen pro ty, pro než je zapsána.
Novinkou je také možnost ochrany barvy jako ochranné známky nebo institut neformálních připomínek, jež může podat kdokoliv k jakémukoliv označení, které je přihlášeno k ochraně, a to až do doby zápisu takovéhoto označení do rejstříku.
Doposud bylo možné bránit zápisu sporných označení jen prostřednictvím formálních námitek, u nichž je omezen okruh osob oprávněných k jejich podání i důvody, pro které lze námitky podat. Námitky zůstávají zachovány vedle připomínek. Novinkou je i ustanovení jednoho soudu pro celou ČR (Městský soud v Praze), jenž bude mít výlučnou pravomoc projednávat spory týkající se komunitárních známek.
Zákon přináší i další změny a novinky a i v jiných ohledech řeší koexistenci národních, mezinárodních a komunitárních známek. Výše uvedené však považuji pro první informaci a přehled za nejpodstatnější.
Autorka pracuje jako advokátka v AK Svoboda, Chlumská, Chrůma a partneři

Česko a Unie. Nová legislativa v oblasti ochranných známek povede jistě k řadě sporů mezi lokálními a evropskými brandy.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.