Obchod přes web Evropany neláká
Unie a firmy vydaly od roku 2000 na propagaci internetového obchodování kolem dvou miliard eur. Přesto se jim přesvědčit lidi nepodařilo. Jen šestnáct procent občanů využilo web k rezervaci dovolené, letenek nebo při objednávce zboží. Dvě třetiny nemají k internetu důvěru a nehodlají využít možnost nakupovat přes počítač. Vyplývá to z výzkumu Eurobarometru, jenž se ptal na zkušenosti s internetem 16 700 lidí.
“Hlavním problémem je stále nedůvěra lidí v bezpečnost plateb kreditní kartou. Více než polovina plateb přes web u domácností se nadále děje při doručení zásilky v hotovosti nebo na složenku,” tvrdí Tanya Rodriguesová ze společnosti Belgacom Skynet, která poskytuje internetové služby.
Sen o nejmodernější ekonomice světa založené na nových technologiích se tak Evropské unii nedaří převést do reality. Unie totiž chtěla, aby do roku 2005 využívalo obchod přes internet třicet procent lidí.
Slabé výsledky dokladují například letecké společnosti, jako jsou Air France, British Airways nebo Lufthansa. Aerolinky se snažily dostat lidi od přepážek a telefonických objednávek k rezervaci přes web. Během posledních tří let se u nich on-line rezervace zvedly z dvaceti na třicet procent. Letecké společnosti ale chtěly do roku 2004 obchodovat na internetu více než polovinu letenek.
Eurobarometr uvedl, že internetový obchod v Evropské unii naráží na pět vážných překážek. Jen osmnáct procent lidí má přístup na web doma, ačkoliv se rozšířil vysokorychlostní přenos dat ADSL nebo připojení přes kabelovou televizi za průměrně 25 eur měsíčně. Téměř polovina dotázaných měla problém s poskytnutím údajů o kreditní kartě internetovému obchodu. Třetina lidí nevěří informacím o výrobku, když si ho nemůže před nákupem prohlédnout, a bojí se, že zboží dostane poštou ve špatném stavu. Čtvrtina si myslí, že práva spotřebitele jsou při webovém obchodu hůře chráněna a reklamace jsou složité.
“Internetový obchod je anonymní, a to lidi odrazuje. Nevidíte zboží ani obchodníka,” říká Rodriguesová. Fakt, že ve Spojených státech nakupuje na webu přes třicet procent lidí, podle ní souvisí s tradicí zásilkového obchodu, který je za oceánem populárnější než v Evropě.
Obrat webového obchodu domácností a jednotlivců dosáhl loni v Evropské unii dvanácti miliard eur. Ve Spojených státech sto čtyřiceti miliard dolarů. Unie by chtěla objem do roku 2006 zdvojnásobit.
Hospodářské noviny, 19. 3. 2004, autor: Milan Fridrich