Nechceme diskonty, zní stále častěji
Další výstavbu supermarketů po republice ztěžuje v poslední době nový, nečekaný odpůrce. Jsou to budoucí zákazníci.
Lidé se stále častěji sdružují a vystupují proti záměrům řetězců postavit v jejich obci či městě nový obchod.
V poslední době se zejména diskontní řetězce potýkají s několika takovými případy. V Přerově nyní odpůrci výstavby prodejny Penny Market i vedení radnice čekají na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu o místním referendu.
V Tišnově u Brna lidé protestující proti výstavbě dalších velkoprodejen. V kampani přesvědčili vedení města, aby si nechalo zpracovat studii o ideálním množství obchodů ve městě. Tišnov je prvním menším městem v republice, které bude mít podobnou studii.
Kvůli protestním peticím a nesouhlasu obyvatel stojí i výstavba nových prodejen ve Velkém Meziříčí, Krnově nebo Újezdu nad Lesy, spory provázejí chystanou stavbu supermarketu nedaleko centra Břeclavi.
Žádosti o vypsání místních referend se začaly více objevovat zejména poté, kdy loni na tuzemský trh přišla společnost Lidl, která zejména v menších městech otevřela již na čtyři desítky obchodů.
“V řadě především menších měst už dosáhla nákupní horečka stropu a lidé se bojí zániku místních obchodníků, ale třeba i zvýšené dopravy,” tvrdí Filip Fuchs z organizace Nesehnutí, která se mapování postupu obchodních řetězců věnuje. “Lidem přestává být jedno, co bude v místě, kde bydlí. Nechtějí obchody tam, kde to není vhodné,” řekl Richard Trachta, který organizoval petici proti výstavbě obchodu Penny Market v Přerově.
Samotní provozovatelé řetězců protesty nekomentují. Firmy, které pro obchodní řetězce vyhledávají vhodné prostory pro nové obchody, však přiznávají, že se vhodná místa už hledají obtížněji než v minulosti. “Musíme mnohem více než dříve zvažovat všechna pro a proti,” uvedl Milan Král z firmy Invest Servis, která hledá pozemky pro řetězce.
Ani častější nesouhlas obyvatel měst však výstavbě nových center většinou nezabrání, protesty výstavbu většinou pouze o několik měsíců zdrží.
Vliv deseti největších firem na trhu, které nyní nejčastěji staví nové obchody, podle společnosti Incoma Research v tuzemsku dále poroste. Zatímco vloni vytvořilo padesát pět procent celkového obratu v prodeji deset největších firem, za dva roky tyto podniky ovládnou trh až ze sedmdesáti procent. Průzkum Incomy však také potvrzuje, že expanze obchodů bude kvůli hustotě sítě zpomalovat. Ani zástupci jednotlivých firem už nepočítají s takovým rozvojem jako v minulosti. “Chceme se rozšířit na konečných 170 filiálek z nynějších 145,” potvrdil třeba vedoucí logistického centra řetězce Penny Market Jan Kadlec.
Hospodářské noviny Obchodní řetězce (obrat 2003, mld. korun) 08.03.2004
podniky a trhy – Strana: 15
Obchodní řetězce (obrat 2003, mld. korun)
1. Makro Cash&Carry ČR 35,7
2. Ahold Czech Republic 32,5*
3. Kaufland, v.o.s. 26*
4. REWE ČR 22,8*
5. Tesco Stores ČR, s.r.o. 19,5*
6. Globus ČR, k.s 18,2
7. Tengelmann ČR 17,7*
8. Delvita, a.s. 11*
9. Carrefour ČR, s.r.o. 10*
10. Spar ČR 9*
* Odhad
Zdroj: Incoma Research
Hospodářské noviny, 8. 3. 2004, autor: Tomáš Fránek, Jiří Němeček