Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Kouření je čím dál lepším byznysem

Redakce MAM18. 3. 2004

V Evropské unii, Spojených státech či Japonsku stíhá tabákové firmy jedna špatná zpráva za druhou.
Američané zakazují kouření v restauracích a barech, bez cigaret se musí obejít hosté tradičních hospůdek v Irsku. Státy zvyšují daně na tabák, drasticky omezují reklamu. Díky masívním kampaním navíc kouření vychází z módy a lidí, kteří ve vyspělých zemích sahají po cigaretách, neustále ubývá.
Tabákovým koncernům se však daří jako málokdy předtím. Jejich akcie rychle rostou, peníze do nich vložené považují analytici za jednu z nejlepších investic.
Akcie British American Tobacco, světové tabákové dvojky, se před dvěma lety prodávaly za pět a půl libry šterlinků, nyní stojí více než osm liber. Imperial Tobacco se kupuje za dvanáct liber, tedy přibližně za dvojnásobek toho co před třemi lety.
A tržby z prodeje z cigaret dál rostou – ročně dosahují 340 miliard dolarů, tedy zhruba poloviny toho, co utrží automobilky.
Důvody, proč má tabákový průmysl před sebou stále skvělou budoucnost, odhalila studie, kterou si nechala vypracovat Organizace pro výživu a zemědělství při OSN. Vyplývá z ní, že o co méně budou koncerny vydělávat ve vyspělých zemích, o to více jim budou přinášet kuřáci ze zemí třetího světa.
Od počátku sedmdesátých let do konce tisíciletí stoupla celosvětová spotřeba tabáku zhruba o polovinu – ze 4,2 miliónu tun na 6,5 miliónu. Zatímco v bohatých regionech prodej mírně klesl – o zhruba dvě a půl procenta, kuřáci v rozvojových zemích svou spotřebu zvýšili na dvojnásobek. Přibližně šedesát pět procent světové tabákové produkce jde tak nyní do zemí třetího světa. Zemí zaslíbenou je z pohledu tabákových výrobců Čína, která zažívá nebývalý ekonomický rozvoj. V zemi se prodává víc tabáku než ve všech ostatních rozvojových částech světa dohromady. Sociologové se shodují, že stoupající obliba kouření v Číně souvisí se zlepšující se životní úrovní. Lidé si mohou kupovat více cigaret, kouření propadají i ti, kdo si je zatím nemohli dovolit.
Od počátku 70. let do konce tisíciletí v Číně stoupl prodej tabákových výrobků ze 750 tisíc tun na 2,2 miliónu. Pozadu ale nezůstává ani Indie, kde se spotřeba více než zdvojnásobila. Úřady v těchto zemích navíc zatím neorganizují žádné kampaně, jež by lidi od kouření odrazovaly.
Dobré zprávy ale dostávají tabákové koncerny i ze zemí bývalého sovětského bloku. Také tady lidé kouří rok od roku více, i když spotřeba zdaleka neroste takovým tempem jako v rozvojových zemích.

Hospodářské noviny, 18. 3. 2004, autor: Václav Lavička

Zavřít reklamu

Éru Bílé labutě vystřídaly hypermarkety

Starší článek

Veřejnoprávní média nechtějí paláce

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: TV Nova

Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef

Nova odvysílá závěrečnou řadu populární Policie Modrava, druhou řadu loňského hitu Pan profesor s Vojtěchem Dykem, další sérii reality show MasterChef či…
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku

Tiskové tituly i přes rostoucí inflaci oslovují většinu populace. Čte je osm z deseti obyvatel ČR, ukazují data Media projektu za 3. čtvrtletí 2021 až 2.
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Kampaně

Už vás válka unavuje? Co kdyby to vzdaly ikony svobody a harmonie

Projekt ukrajinské Leo Burnett ze sítě Publicis Groupe působivě reaguje na „únavový syndrom“ ze zpráv o pokračující ruské invazi v zemi.
11. 8. 202211. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.