Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Kouření je čím dál lepším byznysem

Redakce MAM18. 3. 2004

V Evropské unii, Spojených státech či Japonsku stíhá tabákové firmy jedna špatná zpráva za druhou.
Američané zakazují kouření v restauracích a barech, bez cigaret se musí obejít hosté tradičních hospůdek v Irsku. Státy zvyšují daně na tabák, drasticky omezují reklamu. Díky masívním kampaním navíc kouření vychází z módy a lidí, kteří ve vyspělých zemích sahají po cigaretách, neustále ubývá.
Tabákovým koncernům se však daří jako málokdy předtím. Jejich akcie rychle rostou, peníze do nich vložené považují analytici za jednu z nejlepších investic.
Akcie British American Tobacco, světové tabákové dvojky, se před dvěma lety prodávaly za pět a půl libry šterlinků, nyní stojí více než osm liber. Imperial Tobacco se kupuje za dvanáct liber, tedy přibližně za dvojnásobek toho co před třemi lety.
A tržby z prodeje z cigaret dál rostou – ročně dosahují 340 miliard dolarů, tedy zhruba poloviny toho, co utrží automobilky.
Důvody, proč má tabákový průmysl před sebou stále skvělou budoucnost, odhalila studie, kterou si nechala vypracovat Organizace pro výživu a zemědělství při OSN. Vyplývá z ní, že o co méně budou koncerny vydělávat ve vyspělých zemích, o to více jim budou přinášet kuřáci ze zemí třetího světa.
Od počátku sedmdesátých let do konce tisíciletí stoupla celosvětová spotřeba tabáku zhruba o polovinu – ze 4,2 miliónu tun na 6,5 miliónu. Zatímco v bohatých regionech prodej mírně klesl – o zhruba dvě a půl procenta, kuřáci v rozvojových zemích svou spotřebu zvýšili na dvojnásobek. Přibližně šedesát pět procent světové tabákové produkce jde tak nyní do zemí třetího světa. Zemí zaslíbenou je z pohledu tabákových výrobců Čína, která zažívá nebývalý ekonomický rozvoj. V zemi se prodává víc tabáku než ve všech ostatních rozvojových částech světa dohromady. Sociologové se shodují, že stoupající obliba kouření v Číně souvisí se zlepšující se životní úrovní. Lidé si mohou kupovat více cigaret, kouření propadají i ti, kdo si je zatím nemohli dovolit.
Od počátku 70. let do konce tisíciletí v Číně stoupl prodej tabákových výrobků ze 750 tisíc tun na 2,2 miliónu. Pozadu ale nezůstává ani Indie, kde se spotřeba více než zdvojnásobila. Úřady v těchto zemích navíc zatím neorganizují žádné kampaně, jež by lidi od kouření odrazovaly.
Dobré zprávy ale dostávají tabákové koncerny i ze zemí bývalého sovětského bloku. Také tady lidé kouří rok od roku více, i když spotřeba zdaleka neroste takovým tempem jako v rozvojových zemích.

Hospodářské noviny, 18. 3. 2004, autor: Václav Lavička

×

Éru Bílé labutě vystřídaly hypermarkety

Starší článek

Veřejnoprávní média nechtějí paláce

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pixabay.com

Austrálie má svůj bič na Google a Facebook

Australský parlament schválil hojně diskutovaný zákon, který přiměje technologické firmy platit vydavatelům za obsah. Jedná se o celosvětově doposud…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

VIDEO: Televizní spot pro Astrid natáčeli starou analogovou kamerou

Agentura Brain One natočila kampaň pro novou řadu produktů značky Astrid na analogovou kameru. Hlavní hrdinky spotu je pak vyobrazena ve snovém…
25. 2. 202125. 2. 2021
Newsletter

Problémy v týmech už nelze přehlížet

Prevence je to nejlepší, co mohly v otázkách duševního zdraví firmy pro zaměstnace ještě před krizí udělat. Jenž teď to vypadá,…
25. 2. 202125. 2. 2021
Marketing

Hollandia představí novou komunikaci zmrzlin: „Jogurt tak dobrej, až …

Jogurtová značka Hollandia se chce více zaměřit na image svých zmrzlin. Ty sice vyrábí už několik let, ale až nyní budou mít ucelený, modernější…
25. 2. 202125. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více