Trendem současných reklamních kampaní je používání hudebních znělek. Jednoduché melodie mají pozitivně ovlivňovat vztah zákazníka ke značce. Společnosti do svých hudebních log investují stále více, a proto si je chtějí chránit patentem. Je to však poměrně obtížné, napsal server ftd.de.
Do melodií investuje zřejmě nejvíc peněz letecká společnost Air France. Reklamní experti odhadují, že jde o miliónové částky. Firma totiž každé čtyři měsíce obměňuje znělky, které cestující slyší při nástupu a při výstupu. „Naším cílem je, aby se zákazník před letem uklidnil a po letu se opět dostal do pohody,“ citoval magazín Le Point vyjádření firmy.
Trend představuje výnosný byznys, protože znělka může přijít i na 50 tisíc eur. Úspěšná je v tomto směru francouzská společnost Sixieme Son, která dělala znělky mimo jiné pro farmaceutickou firmu Aventis a pro výrobce automobilů Peugeot Citroen. Právě zakázka pro Peugeot Citroen patřila k neobtížnějším, protože hudba měla vyjadřovat filozofii obou aut.
Evropské patentové úřady mají nahlášeno okolo tří stovek zvukových značek. Chránit se dá totiž jen notový zápis, nikoli zvukový záznam. „Velké firmy mohou ale případné kopírování znělek považovat za pochvalu dobré práci a vlastně i za bezplatnou reklamu, protože posluchač si konkrétní melodii přiřadí vždy k originální značce,“ uvedl v týdeníku Wirtschaftswoche marketinkový odborník Wilfried Sorge.
Jsou i znělky, které chránit nelze. Například firma Audi používá od roku 1996 jako své hudební logo tlukot srdce. „Tento zvuk vzbuzuje dojem vitality a vyvolává emoce vůči naší značce,“ vysvětlil vedoucí marketinku Audi Michael Trautmann. Strategie se osvědčila a podle průzkumů si zákazníci spojují značku Audi se srdcem.
K nejznámějším skladatelům reklamních melodií patří Chris McHale. Vytvořil mimo jiné znělky pro nápojové firmy Coca-Cola a Budweiser nebo automobilového výrobce Mazda. „Nejnáročnější bylo vytvoření hudebního loga pro telekomunikační společnost Deutsche Telekom, vyjádřit hudebně písmeno T je dost obtížné,“ tvrdí McHale. Firma melodii „Hello Hola“ používá nejen v reklamních spotech, ale i jako vyzváněcí melodii ve své mobilní síti a také jako vyčkávací tón na infolince.
Hospodářské noviny, 18. 3. 2004, Autor: Adam Junek, Sabina Kunešová