Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Jedničkou na trhu může být i malá firma

Redakce MAM5. 3. 2004

Málokdo je v Evropě zná. Místní taxikáři mají často problém najít jejich sídla. Vyrábějí věci, které na první pohled nepředstavují výnosný byznys. Přesto tyto firmy patří k nejúspěšnějším evropským společnostem a jsou v řadě případů světovou jedničkou ve svém oboru, uvedl server BW Online.

Pružnost a inovace jsou výhodami malých firem
Malé a střední podniky, které se zaměřily na obory, jimž se velké koncerny vyhýbají, čelí lépe slabému růstu evropské ekonomiky. Dosahují podle studie bonnského institutu zabývajícího se malými a středními firmami růstu přes deset procent ročně. “Daří se jim, protože jsou velmi flexibilní a našly správnou mezeru na trhu, kterou se jim podařilo úspěšně vyplnit,” zdůvodnil úspěch takzvaných skrytých šampiónů Michael Bretz, šéfekonom německé ratingové agentury Creditreform.
“Úspěch těchto firem spočívá v prostém modelu: “vyhraj nebo zemři”. Jejich cílem je být jednoduše jedničkou ve svém oboru. Ne na domácím, ale hned na světovém trhu. Tomu podřizují veškeré aktivity a především stále inovují své výrobky,” doplňuje Robert Stein, ředitel mnichovské investiční skupiny 3i.
Obory, jimiž se tyto firmy zabývají, se velmi různí. Mezi největší úspěšné střední podniky patří britská společnost Rexam, která vyrábí obaly pro spotřební výrobky. Její tržby vloni dosáhly 5,6 miliardy dolarů. Francie se zase může pochlubit jedničkou ve výrobě kontaktních čoček. Zdejší firma Essilor utržila v roce 2003 téměř tři miliardy dolarů. Své šampióny má i Švédsko. Společnost Assa Abloy je vedoucím výrobcem bezpečnostních zámků s 10procentním podílem na světovém trhu a tržbami dosahujícími 3,4 miliardy dolarů. V minulém roce kvůli snížení nákladů přesunula část své výroby do Číny a Rumunska, napsal magazín Business Week.
Obraty některých společností ale nedosahují tak závratné výše, a přesto patří k výjimečným. V Itálii sídlí společnost La Sportiva, která se zaměřila výhradně na vybavení pro horolezce. “Velké firmy vyrábějící sportovní oblečení horolezce dost odbývají. My jim naopak poskytujeme vše, co potřebují. Nyní jsme dokonce ovládli 40 procent světového trhu s horolezeckou obuví,” uvedl šéf společnosti Lorenzo Delladio.
Úspěšné firmy čelí však také řadě problémů. Odborníci tvrdí, že na ně vlády uvalují příliš vysoké daňové zatížení. “Místo, aby je podporovaly a pomáhaly jim ještě výrazněji prosadit v zahraničí, snaží se z jejich příjmů získat co nejvíce,” uvedl francouzský nezávislý analytik Jean-Francois Stamler.

Česká remoska se prosadila v Británii
Také Česko má své skryté šampióny. Asi nejznámější je společnost Remoska. Její výrobky znají Češi už více než půl století. Nyní jejich přednosti začali objevovat například Britové. Prestižní časopis Good Housekeeping dokonce remosku označil za výrobek roku 2001. Úspěšný je také podnik Technicoat, který patří ke špičce v nanášení teflonových povlaků a jako jediný ve střední Evropě drží speciální licenci koncernu DuPont. Spolupracuje s americkým výrobcem ropných těžebních zařízení FMC Technologies a nyní plánuje rozsáhlou expanzi ve středoevropském regionu.

Hospodářské noviny, 5. 3. 2004, autor: Adam Junek, Sabina Kunešová

×

SVIT: Internet loni s 425 miliony

Starší článek

Vydavatel časopisu Penthouse předložil nový reorganizační plán

Novější článek

Podobné zprávy

Akce
Foto: ADC Czech Republic

ADC Awards posouvají termíny, Louskáčky budou rozdány v listopadu

Ocenění kreativy v české reklamě Art Directors Club Czech Creative Awards se pro přihlášky otevře v srpnu. Slavnostní vyhlášení výsledků pak proběhne…
3. 3. 20213. 3. 2021
Lidé

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Jednatel společnosti Digital Broadcasting zemřel v úterý večer. V médiích začal podnikat na konci devadesátých let, kdy založil rádio Čas.
3. 3. 20213. 3. 2021
Sport

FC Viktorie Plzeň dál spolupracuje s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více