Drogistické sítě drží prostor na trhu
Přestože českému obchodu s drogistickým zbožím vládnou širokosortimentní řetězce, specializované obchodní sítě vedle nich prostor drží. Růst obratu o deset procent a otevření dalších nejméně sedmi obchodů čeká letos drogistický řetězec dm – drogerie markt České Budějovice. Jeho tržby by tak měly překročit 1,8 miliardy korun a počet prodejen se přiblížit ke sto deseti. Také konkurenční The Drogerie se chystá k rozšiřování své sítě prodejen Droxi. Nyní jich má 104 a do konce měsíce otevře další dvě. “Proporce se sice nyní mění ve prospěch širokosortimentních sítí, ale nelze čekat, že by ty specializované zmizely. Pro oba typy je na trhu prostor,” říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research, zabývající se analýzami a výzkumem trhu. Vysvětluje to tím, že hypermarkety nemají ambice se úzce specializovat. Navíc drogistické sítě mají zpravidla širší nabídku a servis. “Také ceny jsou už hlavně u běžného drogistického sortimentu srovnatelné,” uvedl Pavel Kadečka, jednatel společnosti dm – drogerie markt, která ovládá asi třetinu trhu s drogistickým zbožím.
Podle výzkumu Drogerie 2003, který provedla společnosti Incoma a GfK, se ale opět potvrdily silné preference hypermarketů. Tento typ prodejny je při nákupu drogerie a kosmetiky vůbec nejoblíbenější. Za své hlavní nákupní místo drogistického zboží ho pokládá téměř třetina domácností. Naopak v této konkurenci silně ztrácejí menší pultové drogerie.
Koncentrace maloobchodního trhu s tímto zbožím se předloni meziročně zvýšila o tři procenta a tržní podíl řetězců dosáhl 68 procent. Loňská čísla nejsou ještě známá. Obrat patnácti největších distributorů přitom pokrývá přes polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce, tak specializované drogistické řetězce jako dm – drogerie markt, droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta drogerie sdružená kolem velkoobchodu P. K. Solvent. Přestože se koncentrace trhu zpomalila, Kadečka říká, že prostor pro expanzi existuje. Například řetězec dm nyní vstupuje i do menších měst, kde žije zhruba 15 tisíc obyvatel. To bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Firma v zemi ročně otevírá v průměru deset nových obchodů.
Hospodářské noviny, 9. 3. 2004, autor: Zdeněk Zuntych