Diskontní značka Ave jde na venkov
Nákupní alianci, která umožní vybudování vlastní diskontní značky Ave, vytvořily tři české velkoobchodní společnosti – Enapo Kroměříž, PDS Plzeň a Flosman Tábor. Ty působí na národním tuzemském trhu vedle zahraničních nadnárodních řetězců. Společný nákup některých druhů zboží jim má umožnit, aby především na venkově, kde mají nejvíc prodejních míst, lidem nabídli některé zboží a potraviny za ceny srovnatelné s diskontními obchody.
“Na venkově je stále zajímavý trh. Máme-li si tam ale zákazníky udržet, musíme jim nabídnout alternativu,” říká Pavel Flosman, šéf obchodní společnosti Flosman a Flop Jih. Volné uskupení, jehož společný obrat se odhaduje na deset miliard korun, by se tak mělo se svou rozsáhlou maloobchodní sítí stát pro výrobní podniky už zajímavým partnerem.
Podle Zdeňka Skály z agentury pro výzkum trhu Incoma Research jde o logickou snahu reagovat na vývoj trhu. “Vlastní obchodní značky jdou v potravinách rychle vzhůru. Jeden čas byly doménou nadnárodních řetězců, ale nyní to je trend celého českého maloobchodu,” vysvětluje expert. Soudí, že celková nákupní síla aliance je poměrně vysoká. Soustředí-li se proto na omezený počet produktů, na nichž se bude profilovat, je pravděpodobné, že s jejich výrobci dojdou k dohodě. “Je to rozumný krok, protože právě na venkov a menší města, kde nezávislá obchodní síť působí, se diskontní řetězce víc orientují,” uvádí Skála.
Obchodní ředitel PDS Martin Hlůžek upozorňuje, že bez toho, aby se firmy daly alespoň takto volně pro společný nákup dohromady, nacházely by s výrobci těžko společnou řeč. Podle informací HN by se značka Ave měla objevit například na stolní vodě, hygienických potřebách, těstovinách a několika dalších potravinách. Všechna jednání nejsou ještě uzavřena.
Značka Ave, jejímž majitelem je Enapo, by se měla na trhu objevit během dubna či května. “Zatím nic není,” nechtěl projekt komentovat Radek Horák, jednatel Enapa, které je smluvním společenstvím sítě nezávislých obchodníků, podnikajících v maloobchodním a velkoobchodním prodeji potravin a smíšeného zboží ve svazku obchodní franšízy. Prim v něm hrají Rosa Market Kroměříž, TPH Břeclav a KSH Poděbrady.
Hospodářské noviny, 17. 3. 2004, autor: Zdeněk Zuntych