Coca-Cola vydělává na obyčejné vodě z kohoutku
Čistá neperlivá voda Dasani, se kterou firma Coca-Cola přišla před nedávnem na britský trh, teče v každém londýnském bytě. Výrobce vodu získává z městského vodovodu v Londýně, zjistil deník Daily Telegraph. Mluvčí firmy Judith Snyderová zprávu potvrdila. Voda Dasani, jejíž uvedení na trh provázela masivní reklama, se přitom prodává v modré plastové lahvi, evokující čistotu horského pramene.
Vodárenská společnost Thames Water prodává odběratelům, mimo jiné i firmě Coca-Cola, půl litru vody za 0,03 pence. Stejné množství této vody je pak v obchodech, tentokrát už pod značkou Dasani, k dostání v průměru za 93 pencí (téměř 1,4 eura).
Firma Coca-Cola úzkostlivě střeží recept na svůj nejznámější kofeinový nápoj, ale na trhu s balenou stolní vodou se chová až moc průhledně, ironizují složení vody Dasani britská média.
Vedení společnosti se brání a uvádí, že voda během úpravy prochází třemi oddělenými filtry a při jejím čištění se používá speciální technika vyvinutá americkým Úřadem pro letectví a vesmír. “Voda se prohání pod tlakem přes jemnou membránu a tím se z ní odstraní veškeré baktérie, viry, soli, minerály, cukry, proteiny a toxické částice,” informovala mluvčí firmy Snyderová. “Výsledkem je téměř stoprocentně čistá voda.” Protože se ale v tomto stavu nedá téměř pít, přidává se do ní mimo jiné vápník a hořčík.
V zaváděcí reklamní kampani, která přišla na sedm miliónů liber, je Dasani prezentována jako čistá voda, která vychází vstříc potřebám zákazníků. “Přesvědčovat někoho, aby platil víc za takzvanou zdravou vodu, je nesmysl,” uvedl k Dasani mluvčí britských vodárenských sítí Water UK Barrie Clarke v týdeníku Le Nouvel Observateur. “Voda z firmy Thames Water prošla 99,92 procenta kvalitativních testů, a kdyby bylo třeba ji obohacovat, regulátor by se jistě ozval,” dodal.
Prodej balené vody ve Velké Británii stále roste. Loni se zvýšil o 16 procent na 1,2 miliardy liber.
Hospodářské noviny, 4. 3. 2004, autor: Sabina Kunešová