Češi ročně vydají miliardy za hračky
Češi ročně utratí za hračky asi tři až pět miliard korun. Výdaje domácností na hračky přitom nerostou, řekl výkonný tajemník Sdružení pro hračku a hru Daniel Titěra. Rodinné rozpočty mají jiné priority a zájem dětí se od klasických hraček odklání k počítačům, televizi a mobilním telefonům. Převážná většina hraček na domácím trhu je z dovozu, dodal.
Lidé kupují hračky nejvíce pro děti v předškolním věku. Školáci se již rostoucí měrou zajímají o počítače, elektronické hry, mobilní telefony a televizi. “Klesá zájem o modelaření všeho druhu, tam kde je třeba řemeslná a rukodělná péče,” řekl Titěra.
Společnost Tesco ale uvedla, že výdaje zákazníků za hračky rostou. Lidé mají největší zájem o naučné hry, sezónní hračky, například na pískoviště, venkovní hry a míče. Vysoká poptávka je rovněž po výrobcích podpořených televizní reklamou a plyšových hračkách. V poslední době je největším hitem Bayblade, jakási elektronická káča, a řada Bionicle od firmy Lego. Holčičky prahnou po miminkách Zapf Creation.
Domácí výroba hraček podle Titěry stagnuje. “Chybí výraznější inovace a náhrada za dobře prosperující tradiční podniky,” uvedl. Hračkářskými velmocemi jsou dnes země Dálného východu, například Čína, Tchaj-wan či Hongkong, dodal.
Podle údajů Českého statistického úřadu ale roste vývoz hraček z tuzemska. Loni činil asi pět miliard korun, zatímco v roce 1993 to bylo zhruba 1,2 miliardy korun. Dovoz po růstu v posledních letech dosáhl loňských 4,8 miliardy korun proti zhruba dvěma miliardám v roce 1993. Česko tak má v posledních třech letech v obchodě s hračkami kladnou bilanci.
Domácí firmy se podle Titěry prosazují hlavně s textilními a plyšovými hračkami a s dřevěnými výrobky. Dovoz pochází především z dálného východu a také z EU.
Podle agentury CzechTrade může být příkladem úspěchu českých hraček v zahraničí firma Eco Toys, která vyváží výrobky celé řady českých firem do Irska. Zaměřuje se hlavně na vzdělávací hračky a stavebnice.
Hračky dnes mají v tuzemsku i své specializované internetové obchody. Na příklad na stránce rumburak představují ze zhruba 3100 nabízených položek asi dvě třetiny hračky. Tvoří zároveň 70 procent prodeje obchodu.
Zájem lidí o nákup hraček na internetu neustale roste, uvedla majitelka internetového obchodu Iwona Burská. Důvodem je podle ní větší dostupnost rychlého připojení k internetu a také možnost nakupovat 24 hodin denně z domova. Nakupováni prostřednictvím internetové sítě se také pomalu stává zvykem, zvlášť mimo velkoměsta, kde nabídka v kamenných obchodech je omezená, dodala.
HN, čtk, 8. 3. 2004