Češi loni vypili více nealkoholických nápojů než v předchozím roce. Podle předběžných údajů se v tuzemsku spotřebovalo 27,24 milionu hektolitrů limonád, džusů, balených vod a dalšího nealko pití, což je nárůst o 280 tisíc hektolitrů. Roční konzumace na osobu přesáhla 266 litrů a pohybuje se úrovni nejvyspělejších evropských států, řekl výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml.
„Svou roli zde vedle tradičních příčin, jimiž jsou například bohatá nabídka kvalitních produktů, či rozsáhlá síť prodejců, hraje i loňské mimořádně teplé léto,“ uvedl Huml. Konzumace džusů, nektarů, limonád a ovocných nápojů je podle něj důležitou součástí dodržování pitného režimu, v jehož rámci by měl každý vypít minimálně 2,5 litru tekutin denně, v horkých dnech i dvojnásobek.
Spotřeba nealkoholických nápojů v Česku zřejmě v budoucích letech nadále poroste. „Bude se však zřejmě jednat o růst v řádu procent, nikoli v řádu desítek procent,“ soudí Huml. Od roku 1993 Češi konzumaci nealko zvýšili více než dvojnásobně.
Největší část spotřeby loni tvořily sycené nápoje, kterých se vypilo podle odhadů 13 milionů hektolitrů. Následovaly balené vody v množství 8,75 milionu hektolitrů a sirupy v množství 2,2 milionu hektolitrů. Další příčky spotřebitelské přízně obsadily ovocné nápoje, ovocné šťávy a nektary, nápoje v prášku, ledové čaje, sportovní a energetické nápoje a ledové kávy.
Na blížící se vstup do Evropské unie jsou domácí výrobci nápojů podle Humlova názoru připraveni. „Vypovídá o tom i skutečnost, že v hodnotící zprávě Evropské komise o ČR není nápojový průmysl zmíněn jako problematický,“ uvedl.
Podnikání v oboru se odehrává v liberalizovaném prostředí a ceny řady vstupů pro nápojářství jsou dnes na evropské úrovni. Sortiment nealko nápojů v tuzemsku se fakticky neliší od sortimentu v západní Evropě, tuzemské nápoje jsou srovnatelné i po stránce kvality, řekl Huml.
Česko v současnosti exportuje nealko nápoje v objemu převyšujícím 11 procent domácí spotřeby. Dovoz představuje odhadem asi šest procent konzumace v tuzemsku.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).