Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Čas pití a kouření za staré ceny se krátí

Redakce MAM9. 3. 2004

Likérkám vázne odbyt, protože hospodští i velkoobchodníci se předzásobili koncem minulého roku v souvislosti s ohlášeným nárůstem spotřebních daní.
Ředitel říčanské společnosti V & S Czech (dříve Dynybyl) Ivan Morávek řekl: “V prosinci jsme dosáhli až dvojnásobku plánovaného prodeje. Ale teď je to bída.” Poloviční obrat v lednu zaznamenala i největší česká likérka Stock Plzeň-Božkov.
Přitom zájem zákazníků není tak malý. Velká část obchodníků totiž stále prodává za loňské ceny, neovlivněné vyšší spotřební daní. “Problém je v tom, že nevíme, jaké zásoby řetězce ještě mají a jak dlouho tento stav potrvá,” přidává se předseda Unie výrobců lihovin Vladimír Steiner.

Pijáci konzumují stále méně tvrdého alkoholu
“Půllitrovou láhev Fernet Stocku prodáváme za 109 korun, tedy za starou cenu,” reagovala vedoucí prodejny nejmenovaného řetězce z Karlových Varů. Zásoby má mimo jiné také celá síť řetězce Tesco. “V tomto sortimentu máme v nabídce zhruba 10 až 15 výrobků, které díky předchozímu investičnímu nákupu ještě prodáváme za cenu se sníženou daní,” uvedla mluvčí Tesca Jana Matoušková.
Spotřeba lihovin u nás ale rok od roku postupně klesá, a to i bez vlivu zvýšené spotřební daně, která zdraží půllitr destilátu na ceně od výrobců zhruba o osm korun. Pokles podle předběžných odhadů Unie výrobců lihovin tak nezastavila ani prosincová nákupní horečka.
I přesto, že likérky na konci roku jely často na dvě směny a o sobotách a nedělích, nepřevýšila celoroční produkce úroveň roku 2002. Devět předních výrobců a členů unie (s výjimkou Becherovky, která žádné údaje do databáze neposkytuje) vyprodukovalo v minulém roce 530 tisíc hektolitrů, tedy o osm tisíc méně než předloni. O klesajícím zájmu spotřebitelů hovoří i prodejci. “Ročně tak o 8 až 15 procent,” upřesnila mluvčí Tesca.
Další pokles lze očekávat, až obchodníci vyprázdní sklady a začnou prodávat alkohol, nakoupený s vyšší spotřební daní. “Všechna ta úsporná opatření, zvyšování DPH a tedy zdražování některého zboží a služeb vede k jedinému – lidé začnou víc šetřit. I to může mít vliv na nižší nákup alkoholu,” soudí obchodní ředitel jindřichohradecké společnosti Fruko Schulz Ladislav Kremlička. Řešení chtějí hledat likérky v posilování exportu a orientací na stále žádanější nápoje s nižším obsahem alkoholu.
Podle ředitele společnosti V & S z toho vyplývá jediné – stát na spotřební dani ve výsledku nevybere navíc ani korunu. “Odvedeme sice zvýšenou daň v plném rozsahu, ale z menšího objemu. Tedy nula od nuly pojde,” shrnul názor prakticky všech výrobců Ivan Morávek.

Část daně mohou zaplatit výrobci ze svých marží
V nejbližších dnech by zákazníci měli najít na pultech trafik cigarety s novými kolky, které obsahují vyšší spotřební daň. Kuřáci je poznají, protože na nich bude mimo jiné vytištěno písmeno A. “Každé budoucí zvýšení spotřebních daní bude označeno dalším písmenem abecedy,” vysvětlila Iva Bajerová z Generálního ředitelství cel.
Nikdo ale neumí odhadnout, jak dlouho se budou doprodávat staré zásoby jednotlivých značek. “Z konkurenčních důvodů nezveřejňujeme informace o stavu našich zásob,” uvedla Danica Siváková z Philip Morris, která je například výrobcem cigaret Start, Petra, Sparta či Marlboro.
Daň by měla zdražit balíček cigaret v průměru o pět až sedm korun, pokud by výrobce plně přenesl novou spotřební daň na konečného zákazníka. Podle Cenového věstníku Ministerstva financí ale Philip Morris zvýší ceny každé krabičky s 20 kusy jednotně o čtyři koruny.
“To se může změnit. Každá firma nakonec přizpůsobí své ceny konkurenci. V nejbližších dnech by měl vyjít nový cenový věstník,” vysvětlil Richard Vavřík z firmy Reemtsma, která dodává například značku Davidoff. Podle něj může část daně převzít výrobce či dovozce “na sebe”, na úkor své ziskové marže.
Jaké budou mít nové daně vliv na poptávku po cigaretách, si výrobci netroufají odhadnout. “Jelikož je toto zvýšení spotřební daně prvním významnějším za posledních několik let, nemáme žádná exaktní data pro předpověď vývoje spotřebitelské poptávky. Dá se však předpokládat, že poptávka bude na jisté období ovlivněna,” uvedla Siváková.


Hospodářské noviny, 9. 3. 2004, autor: Miroslav Petr, Michal Fialka

040309-18A ()


040309-18B ()


040309-18C ()

×

Rádio Kiss upraví billboardy s Kajínkem

Starší článek

V nové reality show České televize budou snoubenci soutěžit o dům

Novější článek

Podobné zprávy

Sport
Foto: Beneš&Michl

FC Viktorie Plzeň prodloužila spolupráci s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více