Prodej notebooků dohání stolní počítače,Vlastník UPC bilancoval loňský rok,Italská televizní firma Mediaset má zájem o východ Evropy

25. 3. 2004 00:03

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obliba notebooků razantně roste. Výrazně se totiž snížily jejich ceny a vzrostla kvalita. Naopak zájem o stolní počítače loni po dvouciferných růstech v předchozích dvou letech ochladl.
Zatímco odbyt notebooků vzrostl o 56 procent na 116 tisíc prodaných kusů, prodej klasických stolních počítačů klesl o osm procent na zhruba 282 tisíc přístrojů.
„Tento trend je celosvětový, neplatí jen pro nás,“ uvedl analytik výzkumné společnosti IDC Lukáš Raška. Uvedl, že k rostoucí oblibě notebooků přispělo i to, že se začaly vyrovnávat stolním počítačům například kapacitou harddisku, pamětí nebo grafikou. „Vyhovují již i vývojářům programů, nebo se na nich dají hrát počítačové hry,“ poznamenal Raška.
A jejich hlavní výhodou stále zůstává přenositelnost. Malý podnikatel si dnes raději volí notebook, než aby si kupoval dva stolní počítače – jeden domů a jeden do práce. Notebooku dají přednost i lidé, kteří si chtějí hrát hry nebo surfovat na internetu nejen doma, ale třeba na chalupě.
„Notebooky začínají nahrazovat stolní počítače. Komfort při práci je již obdobný,“ podotkla mluvčí největšího prodejce v zemi Hewlett-Packard Jana Kučerová. Jestliže v roce 2001 stály notebooky běžně 50 až 60 tisíc korun, loni se podle IDC již 60 procent kusů prodalo za průměrně 40 tisíc.
K poklesu prodeje desktopů přispělo i to, že už není tolik velkých projektů jako třeba Internet do škol. To připustil i Karel Káňa, manažer nákupu firmy AutoCont, která byla dodavatelem pro tento projekt.
IDC pro letošek předpovídá stagnaci prodeje stolních počítačů, zatímco u notebooků opět růst, tentokrát kolem 20 procent.
„Desktopy budou kupovat především firmy pro své zaměstnance v kancelářích, kteří je nepotřebují přenášet,“ řekl jednatel pražské obchodní firmy Albico František Banyai. Navíc jsou podle něj stolní počítače stále ještě asi o polovinu levnější.
Proto se prodejci snaží nabízet hlavně notebooky, protože tak dosahují vyšších zisků. U levnějších notebooků jsou marže pod 10 procenty, u nejvýkonnějších nad 20 procenty.
V Česku se loni celkem prodalo přibližně 413 tisíc nových počítačů, což je o 4,5 procenta více než předloni. Lidé za počítače utratili asi 13 miliard korun. Proti roku 2002 to znamená růst o sedm procent.
Notebooky tvořily 28 procent trhu a letos by se měl jejich podíl zvýšit na 33 procent. Vzrostl také prodej serverů, a to o 16 procent. Prodej tiskáren loni klesl o desetinu na 316 tisíc zařízení.
Nejvíce počítačů kupovaly malé a střední podniky a domácnosti, které utrácely zejména v závěru roku. Malé firmy se na poptávce podílely zhruba 60 procenty, domácnosti pak 15 procenty.
Podle tempa růstu prodeje se Česká republika umístila na posledním místě v regionu za Chorvatskem a Slovinskem. Naopak nejvyšší dynamiku blížící se 40 procentům zaznamenal trh v Rumunsku a na Ukrajině.


Hospodářské noviny, 25. 3. 2004, autor: Jan Činčura


Tržní podíly největších značek na českém počítačovém trhu (v %)


040325-22 ()

,

UnitedGlobalCom (UGC), který je střechovým vlastníkem české UPC, minulý týden zveřejnil výroční zprávu za rok 2003. Zároveň se objevily spekulace, podle nichž nový majitel UGC John Malone a jeho firma Liberty Media chtějí převést svoje zahraniční operace na nově založenou akciovou společnost Liberty Media International (LMI). Americká UGC se stala součástí rozsáhlého portfolia Liberty Media, když John Malone převzal její kabelové operace v Evropě, Latinské Americe a Asii včetně nemalých dluhů. Do nové firmy LMI by měla přejít UGC Europe, což je bezprostřední majitel UPC Česká republika, a. s. Ke změně by mohlo dojít nejdřív letos v létě.

Přestože je evropská filiálka UGC zatížena dluhy, které vznikly v investiční euforii spojené s dot.com před rokem 2000, UGC i nadále pokračuje v expanzi na východě Evropy, o čemž svědčí fakta z výroční zprávy.

Procentní růst počtu „jednotek generujících příjem“ RGU (Revenue Generating Unit) byl vloni na východě Evropy dvakrát větší než v západoevropských zemích. Největší dynamika růstu byla u předplatitelů digitálního satelitu a širokopásmového internetu.

Zatímco koncem roku 2002 česká UPC registrovala 52 000 abonentů služby UPC Direct, o rok později jich bylo 76 700. Kabelový internet UPC si v roce 2003 předplácelo 25 400 uživatelů, rok předtím jich bylo jen 15 300.

Otázkou je, do jaké míry zabrzdí růst obratu UPC v České republice danění jejích služeb, neboť internet od ledna a kabelová televize od května se dostaly ze snížené pětiprocentní do základní sazby DPH.


Ekonom, 25. 3. 2004, autor: (MIŠ)


E04_1313-t ()

,Největší soukromá italská televizní skupina Mediaset se zajímá o koupi stanic ve východní Evropě, Rusku a Turecku. Společnost kontroluje rodina italského premiéra Silvia Berlusconiho. Firama hledá místa, kde by mohla vydělat velké peníze. „Bereme v úvahu země s minimálně 20 miliony obyvatel – Polsko, Turecko, Rusko, Ukrajinu,“ prohlásil finanční ředitel společnosti Marco Giordani. Firma Mediaset vlastní tři ze sedmi hlavních italských televizních kanálů, v zahraničí je však zastoupena pouze ve Španělsku, kde kontroluje 52 procent stanice Telecinco a má opci na koupi dalších deseti procent. Společnost Mediaset v úterý oznámila, že její čistý zisk se v loňském roce zvýšil o dvě procenta na 369,7 milionu eur a dodala, že v letošním prvním pololetí počítá s dalším nárůstem zisku kvůli oživujícímu trhu s reklamou.
Tržby z reklamy na třech italských televizních kanálech se v prvních dvou měsících letošního roku meziročně zvýšily o 7,2 procenta. Tento nárůst podle firmy potvrzuje oživení na trhu s televizní reklamou, které začalo ve druhé polovině loňského roku. Reklamní příjmy kanálu Telecinco se v lednu a únoru zvýšily dokonce o 24,6 procenta.
Generální ředitel společnosti Giuliano Adreani prohlásil, že v celém prvním čtvrtletí by se reklamní příjmy tří italských kanálů měly zvýšit o sedm až osm procent. V loňském roce tyto příjmy stouply o 6,5 procenta, píše agentura Reuters.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.