Kolem Krista panuje čilý obchod
Je libo tamagoči, dinosaury z Jurského parku nebo černé brýle hrdinů Matrixu? Zkušený filmový fanda mávne rukou: všem těmto módním hračkám nebo produktům inspirovaným konkrétními filmy je odzvoněno.
Američané podléhají nové módě – křesťanským relikviím. Snímek režiséra Mela Gibsona Umučení Krista u amerických diváků podnítil zájem o předměty připomínající biblické příběhy.
Podle odborníků se tento druh merchandisingu stává zdrojem vysokých tržeb. Jak uvedla stanice CNN, obyvatelé Spojených států za merchandising s křesťanskou tematikou utratili v loňském roce přibližně 5,6 miliardy dolarů proti 4,2 miliardám v roce 2002.
Zájemci si mohou vybrat například z replik hřebů, kterými podle bible římští vojáci přitloukli Ježíše Krista na kříž, stylizovaných manžetových knoflíků, přívěsků na krk ve tvaru kříže, sběratelských karet nebo obrázkových knížek z filmu.
Jak na svých stránkách uvádí firma Bob Siemon Designs, která získala oficiální licenci k výrobě předmětů spojených s filmem, cena hřebu se může pohybovat od 7 dolarů za 20palcový do 17 dolarů za 24palcový. Tašku, která má hřeb místo zdrhovadla od zipu, lze pořídit také za 60 dolarů. Hrnečky s motivem Umučení Krista stojí okolo osmi dolarů.
Již první prodejní výsledky ukazují, že produkty spojené s Gibsonovým filmem mají úspěch. Jak CNN potvrdil marketinkový ředitel Bob Siemon Designs, Dwight Robinson, společnost prodala od počátku ledna přes milión sběratelských karet k filmu. Zájemci si rovněž ještě před premiérou na Popeleční středu 25. února objednali přes 175 tisíc přívěsků – ať již hřebů nebo malých křížů.
V souvislosti s narůstající poptávkou pak firma najela na výrobu 10 tisíc medailónků a přívěsků denně. “Je to skutečná mánie. Pokud vidíte někoho, kdo nosí na krku hřeb, je to důvod zeptat se ho, co to je,” tvrdí Robinson, jehož společnost k prodeji využívá jak internet, tak kamenné obchody.
Výrobky inspirované křesťanskými příběhy jsou populární hlavně mezi mládeží. “Mají více moderní design, který odpovídá postojům a životnímu stylu dnešních mladých lidí,” uvedl Tom Biggs ze serveru Datomana.com, který se specializuje na prodej zboží s křesťanskými motivy.
Špatně si nevedou ani “klasické” produkty spojené s filmem. Knihy Umučení Krista s filmovými obrázky se podle zástupců vydavatele Tyndale House prodalo více než 150 tisíc, společnost pak chystá další 250tisícový dotisk. “Neočekával jsem takový zájem. Mysleli jsme, že první vydání bude dostatečné,” řekl výkonný ředitel Tyndale House Dan Balow. Soundtrack k filmu se pak umístil na druhém místě nejprodávanějších titulů vydavatelství Amazon.com.
Z filmu rovněž paradoxně těží i ti, kteří s ním přímo neměli nic společného – stačí, že napsali knihu na biblické motivy. Větší odbyt tak zaznamenává spisovatel Ronnie Tarbell se svou knihou The Dolorous Passion of Our Lord Jesus Christ, jež vyšla před třemi lety.
“Nárůst obchodů díky Gibsonovu snímku jen odráží trend zvyšující se popularity tohoto odvětví,” uvedla v Lansing State Journal mluvčí Christian Bookseller Association Nancy Guthrieová. Podle ní se tržby produktů s křesťanskými motivy před čtvrt stoletím pohybovaly kolem jedné miliardy dolarů.
Hospodářské noviny, 24. 3. 2004, autor: Aleš Borovan