Veletrhy Brno s růstem počtu zahraničních návštěvníků
Veletrhům Brno v loňské sezoně stoupla účast zahraničních návštěvníků o 5,5 % na téměř 50 000 z celkového počtu více než milionu lidí. Celková pronajatá plocha dosáhla téměř půl milionu metrů čtverečních navzdory slabému roku, kdy se neuskutečnily některé akce s dvouletou periodicitou, informoval generální ředitel firmy Jiří Škrla.
Odmítl přitom úvahy, že veletržní akce nemají budoucnost. V podnikání se podle Škrly projeví trh Evropské unie s potenciálem až 70 milionů obyvatel. Podnik loni ve svém areálu přivítal 11 500 vystavujících firem a do budoucna jim chce nabídnout mimo jiné celoroční prezentaci na internetu nebo vzdělávací semináře o výstavnickém oboru.
“Ze zahraničních vystavovatelů pocházelo 60 procent ze zemí Evropské unie,” uvedl Škrla. Za vlajkovou loď firmy označil Mezinárodní strojírenský veletrh, který loni posílil konkurenční pozici vůči Vídni. U rekordního stavebního veletrhu IBF uvažují pořadatelé o rozdělení na investiční a spotřební akci, stejně jako o restrukturalizaci veletrhu Embax-Print. Razantní změnu koncepce prodělal Invex, který hledá další zaměření.
Veletrhy Brno pořádají 49 vlastních akcí, z nichž 23 získalo vedoucí pozici na středoevropském trhu ČR, Maďarska, Polska, Slovenska a Rakouska. Podíl brněnské veletržní správy na domácím tzv. auditovaném trhu mírně poklesl na necelých 59 procent. “Vstupují sem další firmy, které své akce dříve neauditovaly,” vysvětlil Škrla. Auditovaný trh více než 689 000 čtverečních metrů přitom představuje asi osm desetin celkového výstavního trhu v zemi.
V tuzemsku patří k větším konkurentům Veletrhů Brno Incheba Praha, ABF Praha a Výstaviště České Budějovice. Na středoevropské scéně pak mají největší podíl za brněnskou firmou MTP Poznaň, Hungarexpo Budapešť a Targi Kielce.