Expertní zástupci všech 15 zemí Evropské unie podpořili návrh Evropské komise potrestat americkou softwarovou společnost Microsoft za zneužívání dominantního postavení na trhu, řekly informované zdroje agentuře AP. Ve středu tak bude moci Evropská komise oznámit sankce proti firmě.
Zástupci zemí EU se sešli za zavřenými dveřmi na hodinové schůzce, aby projednali návrh komisaře pro hospodářskou soutěž Maria Montiho. Informovaný zdroj řekl, že se shodli na pokutě, její výši však neprozradil. Jiné zdroje předtím odhadly pokutu na stovky milionů eur. Mluvčí komise Amelia Torresova se k věci vyjádřit odmítla.
Komise viní Microsoft ze zneužívání monopolní pozice Microsoftu v operačních systémech k potlačování konkurence na trzích mediálních přehrávačů a serverů. Kromě pokut zřejmě EU firmě rovněž nařídí prodávat verzi Windows bez programu Media Player a donutí ji předat konkurenčním výrobcům serverových programů klíčové informace o systému Windows. Microsoft se hodlá proti rozhodnutí výkonného orgánu EU odvolat k evropským soudům. Spor se tak může táhnout další léta.
Pravidla EU umožňují komisi potrestat ty, kdo překračují antimonopolní zákony, pokutou až do výše deseti procent globálních tržeb, což by pro Microsoft znamenalo asi tři miliardy eur. V praxi však byly dosavadní tresty mnohem nižší. Nejvyšší pokutu 462 milionů eur vyměřila komise švýcarské Roche Holding. Pokuta za organizování vitaminového kartelu tak činila necelá dvě procent tržeb.
Microsoft se minulý týden snažil s Evropskou komisí sjednat smírnou dohodu, to se však nepodařilo. Komise totiž požadovala, aby se Microsoft zavázal, že nebude svými obvyklými způsoby potlačovat konkurenci ani v budoucnu, to však firma odmítla.
Komisař pro hospodářskou soutěž Mario Monti ve čtvrtek prohlásil, že mu v celém případu šlo o stanovení precedentu, kterým by bylo možné posuzovat budoucí případy zneužívání dominance Microsoftu. Spor, který se teď chýlí ke konci, se táhne od konce 90. let.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).