Cenová válka maloobchodu v Británii jde do nového kola

22. 3. 2004 09:03

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nový gigant na britském trhu supermarketových řetězců, William Morrison Supermarkets, po převzetí konkurenta Safeway se pustil do cenové války. Jako první krok proto koncern před týdnem snížil cenu u 800 druhů zboží v supermarketech Safeway. Ať už mléko, čaj, jídlo pro psy či prášek na praní – ceny klesly o šest procent. Na to okamžitě reagoval také konkurent Asda, který uvedl, že chce zákazníkům poskytnout slevy o objemu 40 milionů liber. Odborníci nyní očekávají, že se do cenové války zapojí také jednička na trhu Tesco.
Cenové soupeření přitom není v britském maloobchodě žádnou novinkou. Řetězcům tento druh boje o zákazníka umožňuje skutečnost, že mají jedny z největších marží v Evropě. Pomocí nejrůznějších slev se nové klienty snaží získat především „velká čtyřka“ na trhu – tedy Tesco, Asda, Sainsbury a nyní i Morrisson.
Tesco podle vlastních údajů snížilo ceny celkem o více než jednu miliardu liber, poslední kampaň jej vyšla na 80 milionů liber. Asdu slevy „stály“ 110 milionů liber a Morrison 400 až 500 milionů liber ročně.
Právě Morrison, který doposud působil především na severu Anglie, se nyní snaží svou pozici na trhu vylepšit. Rodinná společnost, kterou stále ještě vede syn zakladatele 71letý Ken Morrison, proto více než rok vedla boj o koupi Safeway, což se jí nakonec i podařilo. Od 8. března patří Safeway k Morrisonu a řetězec tak má zastoupení po celé zemi.
Pozor před novou konkurencí si nyní podle expertů musí dávat především Asda, která patří k americkému koncernu Wal-Mart. Morrison se totiž stejně jako ona bude snažit získat si hlavně důležité zákazníky ze zámožné střední třídy.
A to se mu zatím daří. Zfúzovaný řetězec v prvním čtvrtletí jako jediný ještě spolu s Teskem dokázal zvýšit svůj podíl na trhu. Sainsbury, Asda a i další menší firmy jako například Somerfield či Iceland naopak zákazníky a podíl na trhu ztratily.
Díky převzetí Safeway je nyní Morrison především konkurencí Sainsbury a Asdy. Pokud se mu podaří zvýšit si podíl na trhu o pouhá dvě procenta, bude hned druhým největším koncernem za Teskem.
O razantním vzestupu kdysi malé firmy z venkova, která byla založena v roce 1898, svědčí také její nejnovější hospodářské výsledky. Její roční příjmy se zvýšily o téměř osm procent, firma tak dosáhla čistého zisku ve výši 197,69 milionu liber. „A tato čísla ukazují obchod před převzetím Safeway,“ dodává jeden analytik. V budoucnu by nový řetězec měl podle odhadů expertů s deseti milióny zákazníků týdně v 554 supermarketech dosáhnout ročního obratu 14 milionů eur.

Supermarkety ve Velké Británii
– Převzetí řetězce Safeway loni odborníci označovali za poslední šanci pro konkurenci, jak si na trhu posílit pozici. Morrison Safeway převzal za 2,9 miliardy liber.
– Sektoru dominuje Tesco, jehož podíl činí 27,4 procenta. Následuje Asda se 17 procenty a Sainsbury s 16,4 procenta. Morrisonu se pomocí Safeway podařilo zvýšit podíl u 6,6 procenta na 15,3 procenta.
Zdroj: Handelsblatt

Hospodářské noviny, 22. 3. 2004, autor: Andreas Hoffbauer, Handelsblatt

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.