Kouření je čím dál lepším byznysem

18. 3. 2004 09:03

— Mohlo by vás zajímat —

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.

Reklama
SDG

V Evropské unii, Spojených státech či Japonsku stíhá tabákové firmy jedna špatná zpráva za druhou.
Američané zakazují kouření v restauracích a barech, bez cigaret se musí obejít hosté tradičních hospůdek v Irsku. Státy zvyšují daně na tabák, drasticky omezují reklamu. Díky masívním kampaním navíc kouření vychází z módy a lidí, kteří ve vyspělých zemích sahají po cigaretách, neustále ubývá.
Tabákovým koncernům se však daří jako málokdy předtím. Jejich akcie rychle rostou, peníze do nich vložené považují analytici za jednu z nejlepších investic.
Akcie British American Tobacco, světové tabákové dvojky, se před dvěma lety prodávaly za pět a půl libry šterlinků, nyní stojí více než osm liber. Imperial Tobacco se kupuje za dvanáct liber, tedy přibližně za dvojnásobek toho co před třemi lety.
A tržby z prodeje z cigaret dál rostou – ročně dosahují 340 miliard dolarů, tedy zhruba poloviny toho, co utrží automobilky.
Důvody, proč má tabákový průmysl před sebou stále skvělou budoucnost, odhalila studie, kterou si nechala vypracovat Organizace pro výživu a zemědělství při OSN. Vyplývá z ní, že o co méně budou koncerny vydělávat ve vyspělých zemích, o to více jim budou přinášet kuřáci ze zemí třetího světa.
Od počátku sedmdesátých let do konce tisíciletí stoupla celosvětová spotřeba tabáku zhruba o polovinu – ze 4,2 miliónu tun na 6,5 miliónu. Zatímco v bohatých regionech prodej mírně klesl – o zhruba dvě a půl procenta, kuřáci v rozvojových zemích svou spotřebu zvýšili na dvojnásobek. Přibližně šedesát pět procent světové tabákové produkce jde tak nyní do zemí třetího světa. Zemí zaslíbenou je z pohledu tabákových výrobců Čína, která zažívá nebývalý ekonomický rozvoj. V zemi se prodává víc tabáku než ve všech ostatních rozvojových částech světa dohromady. Sociologové se shodují, že stoupající obliba kouření v Číně souvisí se zlepšující se životní úrovní. Lidé si mohou kupovat více cigaret, kouření propadají i ti, kdo si je zatím nemohli dovolit.
Od počátku 70. let do konce tisíciletí v Číně stoupl prodej tabákových výrobků ze 750 tisíc tun na 2,2 miliónu. Pozadu ale nezůstává ani Indie, kde se spotřeba více než zdvojnásobila. Úřady v těchto zemích navíc zatím neorganizují žádné kampaně, jež by lidi od kouření odrazovaly.
Dobré zprávy ale dostávají tabákové koncerny i ze zemí bývalého sovětského bloku. Také tady lidé kouří rok od roku více, i když spotřeba zdaleka neroste takovým tempem jako v rozvojových zemích.

Hospodářské noviny, 18. 3. 2004, autor: Václav Lavička

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.