Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Proč se učit v Belgii anglicky? Kvůli televizi

Externí autor15. 3. 2004

Angličtina dobyla Belgii. Pod tímto titulkem vyšel nedávno magazín Bulletin určený cizincům žijícím v Bruselu. Znalosti Shakespearova jazyka nejsou v zemi frankofonních Valonů a nizozemsky mluvících Vlámů samozřejmostí. Zatímco v Amsterodamu nebo Haagu se můžete i stoleté babičky zeptat anglicky na cestu, v Belgii lidé často jen krčí rameny.
Co se tedy změnilo? Důvodem je televize. Když si ji cizinec pracující v Belgii zapne a naladí některý z vlámských programů, záhy zpozorní. Něco není v pořádku. Ačkoliv kanál není britský, z obrazovky na něj s výjimkou reklamních bloků srší neustále angličtina. Vlámské televize totiž zásadně nic nedabují.
Podnikaví Vlámové, jež před staletími brázdili světová moře a vládli obchodu, zjistili, že bez dobré angličtiny nenalákají do drahé země cizí firmy a nebudou moct zaplnit dobře placená místa v evropských institucích. V osmdesátých letech minulého století tak do království přišla televizní revoluce: zmizel dabing a nastoupily titulky.
První reakce byly strašné. Lidé volali, že chtějí jen tak chroupat brambůrky a popíjet víno, ne bedlivě sledovat malá písmenka vespod obrazovky. Televize jim pohrozila vyššími poplatky a kritika utichla. V devadesátých letech pak přišla éra kabelu, která revoluci dokonala. Ve Vlámsku jsou dnes tak daleko, že bez dabingu jsou i Simpsonovi a jiné kreslené seriály pro děti. Bere se to jako součást vzdělávání.
Frankofonní valonské televizní kanály se zachovaly opačně: dabing zůstal a s ním i nešvar špatné angličtiny.
“Když se učíte cizí řeč, je důležité vidět situace a gesta lidí. Televize je dobrým pomocníkem. Lidé ztratí zábrany a začnou si připadat jako v cizině,” říká učitel jazyků Koen Ruijters.
Angličtinu dnes spousta lidí přirovnává k latině. V antickém Římě i křesťanském středověku byla dorozumívacím jazykem vzdělanců. Jenže moderní doba internetu, mezinárodního obchodu a turistiky si ale žádá znalosti cizích řečí od většího počtu lidí než v minulosti. Angličtina je povinným základem, s nímž lze projet prakticky celý svět a uspět při získání stipendií. Tento názor leží v podhoubí belgické televizní lekce.
Vlámský recept na domácí vzdělávání v angličtině ale má i slabiny. Cizinci přijíždějící do Belgie ztrácejí potřebu učit se místní jazyky. Jeden policista mi říkal, že zná lidi, co žijí v Belgii i dvacet let, aniž by se naučily byť jen základy francouzštiny nebo vlámštiny. “Nenamáhají se rozumět naší řeči. Pak se jim stává, že neodpovídají na předvolání a mají problémy,” říkával.
Belgická vláda proto vynakládá ročně desítky miliónů eur na dotace pro jazykové kursy cizinců. Za půlroční intenzívní kurs se platí v přepočtu třebas jen tři tisíce korun. Zájem postupně roste a peníze se tak vracejí: pracovníci ze zahraničí získávají k zemi hlubší vztah.
Belgie má pro svou investici i jiné důvody, které nejlépe pochopíte při diskusi s euroúředníky. “Stává se mi, že francouzskému kolegovi něco vysvětluji anglicky a on mě francouzsky. Já rozumím francouzsky, ale neumím v té řeči přesně mluvit. On má to samé v angličtině. Občas je francouzsko-anglický dvojhlas slyšet i na schůzích,” říká jeden z úředníků, co přišli do Evropské komise z nových zemí.
Ať se to vezme jakkoliv, s jazyky je vždycky potíž. Pokud se tedy neuzavře země do sebe, nestáhne závěsy, nekochá se vlastními slovy a necpe se domácími klobásami. I to se dá, ale co s tím v Evropě?

Hospodářské noviny, 15. 3. 2004, autor: Milan Fridrich

×

Výrobci mobilů a operátoři chtějí vlastní internetovou doménu

Starší článek

Soutěžní show Česko hledá SuperStar sledovalo na 3 miliony diváků

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Rock Radio

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více