Není jablko jako jablko. To, které nese ve svém logu kalifornský výrobce počítačů Apple Computers, patří k nejceněnějším značkám na světě. I proto ho šéf firmy Steve Jobs chrání jak může a zakazuje jeho používání v souvislosti s jinými produkty. „Dokonce i trička se symbolem nakousnutého jablka jsou vyhrazena jen pro nejbližší Jobsovy spolupracovníky. Cokoli jiného by se považovalo za znehodnocení značky,“ napsal německý manager-magazin.
Teď se výrobci počítačů z Kalifornie pustili do sporu na ochranu svého loga s firmou Guandong Apples Industrial Co. Příčinou je jablko. A to přesto, že se už na první pohled liší. Číňané používají na textilní a kožené oděvy z jejich produkce vínově červené neporušené jablko. Jablko Apple Computers je v modernější verzi spíše stříbřitě šedé a na pravé straně nese charakteristickou stopu nakousnutí. Přesto se Američané rozhodli že si nechají zaregistrovat své logo v Číně nejen pro počítače, ale i pro textilní výrobky. Pro počítače je značka registrována od loňského roku. Ovšem státní Úřad pro průmysl a obchod v Pekingu odmítl nakousnuté jablko zaregistrovat pro jiné účely. Zdůvodnil to tím, že „čínské jablko“ si firma Guandong Apples nechala zapsat už v roce 1998.
Apple rozhodnutí napadl. Jeho advokáti argumentují, že „jejich“ jablko patří mezi nejznámější světové značky už pětadvacet let. Proto má americká firma právo používat své logo i pro jiné produkty, třeba právě pro textil.
Na první pohled bizarní spor má zásadní význam. V Číně je stále ještě kopírování cizích produktů obvyklé stejně, jako vybavování falzifikátů logy výrobců originálů. V tomto případě se Američané brání proti podobnému logu, které lze zaměnit s originálem.
Zajímavé na sporu je i to, že i v případě prohry se Američané nemusejí obávat, že trh bude zaplaven nekvalitními výrobky, které nemají s počítači nic společného. „Patříme k výrobcům kvalitních oděvů a naše jméno je ve světě stále známější,“ píše se na internetové stránce Guandong Apples. „Sami se setkáváme s tím, že někteří čínští výrobci zneužívají našeho symbolu a kazí nám jméno ve světě,“ uvádí anglický internetový portál firmy.
„I Číňané si začínají uvědomovat hodnotu značky,“ konstatovala agentura Reuters. Je to už teď cenný výsledek sporu, který ještě nebyl rozhodnutý. Odborníci upozorňují, že zatím v takových sporech čínské úřady stranily spíše domácím firmám.
Hospodářské noviny, 12. 3. 2004, autor: Petr Němec