Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Češi žijí stále více na dluh, ale zvládají to,Na obrazovky sítě ABC se vrátil Milionář v “Super” provedení

Externí autor2. 3. 2004

Lidé si půjčují od bank a splátkových firem stále více peněz, ale naprostá většina z nich své dluhy zatím platí. Vloni Češi od bank získali přes 53 miliard korun – o deset více než rok před tím – a jen zhruba u šesti procent úvěrů banky zaznamenaly problém s pravidelným splácením. Dlouhodobé potíže vykazovala tři procenta úvěrů.
Platební morálka drobných klientů se meziročně dokonce mírně zlepšila, vyplývá z údajů ČNB o loňském vývoji klasifikovaných úvěrů v portfoliu bank. Od splátkových společností šlo do českých domácností vloni zhruba 18 miliard půjček. I tyto firmy mají podle vyjádření největších z nich, Home Creditu a GE Capital Multiservis, asi tři procenta problémových půjček.
Podle praxe v západní Evropě se přitom až dvouciferný podíl špatných úvěrů považuje za signál, že situace se zhoršuje.
I přes růst cen související s reformou veřejných financí a mírným zvýšením úrokových sazeb čekají ekonomové obdobný vývoj se splácením půjček i letos. “Zadlužení domácností je stále nízké,” říká Kamil Janáček z Komerční banky.
Dluhy českých domácností zatím dosahují zhruba jednu pětinu jejich disponibilních příjmů a v porovnání se západoevropskými zeměmi je jejich zadluženost k objemu HDP nízká. Zatímco v Česku je to nyní zhruba 10 procent, ve Velké Británii je to 69, v Německu 45, ve Francii 36. Průměr Eurozóny je 47 procent.

Splátkové disciplíně pomáhají i nízké úroky
“České domácnosti jsou hned za vládou nejméně rizikovými klienty,” řekl Pavel Racocha, člen bankovní rady ČNB.
Dlouhodobé zlepšování platební morálky klientů potvrzují i banky. “Je nyní na velmi dobré úrovni. Převážnou většinu případných prodlení se splátkami se řeší dohodou klienta a banky na úpravě splátkového kalendáře,” uvedla Věra Čarná z České spořitelny, která má přes pět miliónů klientů.
Současný příznivý vývoj platební disciplíny drobných klientů má podle ekonomů tři hlavní důvody. Půjčky zatím neznamenají pro rodinné rozpočty nadměrnou zátěž, protože úroky jsou na historickém minimu. Nízký podíl problémových půjček však ovlivnily také samotné banky, které při posuzování zájemce o úvěr mohou využít více údajů o jeho historii a také záznamy z bankovního registru, ve kterém jsou informace o tom, jak klient splácel i jiné bance.

Nejlepší jsou hypotéky
Postoj lidí k placení závazků se přitom liší v závislosti na typu půjčky. Nejlepšími klienty jsou majitelé hypotečních úvěrů – u nich mají banky problémy se splácením jen asi u dvou půjček ze sta. Obdobně dobře lidé splácejí i úvěry ze stavebního spoření.
Naopak nejčastější potíže se objevují u spotřebitelských půjček. U nich se dokonce v posledních dvou měsících loňského roku vyhouply klasifikované půjčky z předchozích zhruba osmi procent nad 12 procent a dosáhly trojnásobku množství jaké banky evidují u hypotečních úvěrů. Podle expertů to však není důvod k žádné panice. “Většinou je v tom zpožděná splátka úvěru,” říká Tomáš Denemark z Czech Credit Bureau, která provozuje bankovní registr. To potvrzuje i Čarná: “Vloni ani předloni jsme neměli žádný případ exekuce majetku kvůli nesplácení spotřebitelské půjčky. Rozdíl v množství klasifikovaných úvěrů u spotřebitelských úvěrů a u hypoték by neměl příliš překvapovat. U hypotéky hrozí lidem při nesplácení až ztráta střechy nad hlavou. “U spotřebitelských úvěrů obvykle banky nevyžadují žádnou garanci a lidé si myslí, že nemohou o nic přijít,” říká Helena Horská, analytička České spořitelny.


Hospodářské noviny, 2. 3. 2004, autor: Olga Skalková


Příloha

,Téměř dva roky poté, co americká televizní síť ABC zastavila soutěžní pořad Chcete být milionářem?, vysílaný v hlavním večerním vysílacím čase, připravila v uplynulém měsíci jeho návrat.
V únoru se tento původem britský formát objevil v jejím programu znovu – moderátorem se stal Regis Philbin a na soutěžícího, který zodpověděl správně všech patnáct otázek, čekalo 10 miliónů dolarů (výhra původního pořadu byla milión dolarů). I kvůli výši výhry televize označila pořad jako Super milionáře a v šesti dnech, následujících po 22. únoru, byl vysílán hned pětkrát.
Americká média přitom poukázala na špatné načasování návratu. Obnovený Milionář byl odvysílán v 21 hodin, další jeho díly byly naplánovány až na desátou hodinu. To podle hodnocení odborníků nemuselo být nejšťastnější – později večer už pořad nesledovaly celé rodiny.
Formát Chcete být milionářem? byl jedním z nejúspěšnějších pořadů v prime timu sítě ABC za posledních deset let. Do programu byl zařazen v létě 1999 a na podzim se stal nejsledovanější relací v USA.
Na jeho vyřazení se podílela především špatná rozhodnutí programových stratégů – soutěž byla zařazována do vysílání příliš často, až se nakonec diváci cítili přehlceni a přestali se dívat.
Pokles Milionáře byl spojen i s celkovým propadem sledovanosti ABC ve prospěch konkurenčních CBS a NBC. Dominantou ABC ve večerním čase jsou v současné době sitkomy.

Hospodářské noviny, 2. 3. 2004, autor: (mkr)

×

OT obálka – MaM příloha

Starší článek

Na obrazovky sítě ABC se vrátil Milionář v “Super” provedení

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Rock Radio

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesenky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více