Zákaz prodeje o svátcích? Řetězcům to pomůže

20. 2. 2004 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Navrhovaný zákon omezující prodejní dobu větších obchodů má podle záměru autorů pomoci několika stům malých večerek. Zástupci velkých řetězců to označují za diskriminaci. Přesto ušetří. Nebudou totiž muset vyplácet příplatky za práci v noci a o svátcích.
Zákon, který připravili právníci Odborového svazu pracovníků obchodů, zakazuje prodejní dobu mezi desátou hodinou večerní a šestou ranní a omezuje také prodejní dobu o svátcích. Výjimku by měly dostat vedle menších obchodů také čerpací stanice a lékárny.
„Jaký je rozdíl mezi prodavačem v malé večerce a ve velkém obchodě? Je podivné, že jeden má být zákonem chráněn a druhý ne,“ namítá šéf sítě Globus Petr Vyhnálek. Podle jeho názoru se jedná o zbytečnou regulaci.
Z 22 obchodů společnosti Tesco Stores funguje patnáct nepřetržitě 24 hodin denně. Zrušení noční pracovní doby by se vedle Tesca dotklo i obchodu Carrefour v pražském nákupním centru Nový Smíchov. Ostatní obchodníci mají otevřeno maximálně do desíti.
„Za rok 2002 jsme za noční směny vyplatili na příplatcích 5,8 miliónu korun. Pro pokladní to znamená až 500 korun k platu měsíčně navíc. Pokud by byla noční práce zrušena, budeme také nuceni propustit 350 lidí,“ vypočítává tiskový mluvčí Tesca Vesselin Barliev.
Noční nákupní dobu využívá 20 procent zákazníků Tesca. Denně to vychází na zhruba dva tisíce zákazníků v jednom obchodě.
Odboráři připouštějí, že se sníží počet zaměstnanců především v obchodních řetězcích, nepůjde ale o žádné hromadné propouštění. „Větší část pracovníků při nočním prodeji tvoří brigádníci,“ namítá šéf Odborového svazu pracovníků obchodu Alexandr Leiner.
Jeho iniciativa však řetězcům paradoxně pomůže. Jelikož ruší prodeje o svátcích, obchodníkům odpadne povinnost platit zaměstnancům za tyto dny příplatky. Ty přitom dosahují minimálně dvojnásobku běžné mzdy. „Takové omezení nám skutečně příliš nevadí. Zavřeno budou mít všichni naši hlavní konkurenti, takže lze předpokládat, že se lidé předzásobí. Problematičtější by bylo například zrušení nedělních prodejů. To by snížilo komfort zákazníků velmi citelně,“ říká mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková.
Zatímco v postsocialistických zemích je dlouhá prodejní doba obvyklá, v zemích Evropské unie je i ve velkých řetězcích víceméně výjimečná. Navíc je zakázán nedělní prodej. Například Carrefour má ve Francii v neděli zavřeno. V Rakousku a Německu se v neděli také neprodává. „Už nyní jsou v neděli hraniční přechody mezi Německem a kupříkladu Nizozemskem plné koupěchtivých Němců,“ dodává Vyhnálek. Podobná situace je již nyní i mezi Bratislavou a Vídní.


Hospodářské noviny, 20. 2. 2004, autor: Michal Uryč-Gazda


040220-13 ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.