Za co všechno si mohou média sama?

16. 2. 2004 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

TITULEK50: Za co všechno si mohou média sama?

Boj o to, kdo zůstane v nižší a kdo poskočí do vyšší sazby daně z přidané hodnoty mezi tištěnými médii, je poučný nejen proto, že nám nabízí test síly médií v přímém přenosu, ale i proto, že opět ukazuje schopnost jedné profesní skupiny kooperovat a shodnout se na jednotném postupu. Pokud bych měl hodnotit výše uvedená média, opět ukazují, jak málo umí využít skutečné síly, kterou disponují.
V redakční části se uvedenému problému systematicky nevěnuje téměř žádný tištěný titul s výjimkou našeho, který má v tomto případě však poněkud specifické postavení, a Hospodářských novin. Ostatní redakce a média se však tváří, že toto není jejich problém, ale záležitost jejich vydavatelů (zaměstnavatelů). A jako správní a ničím neohrožení novináři si přece nenechají do obsahu novin zasahovat, a když to oni nepovažují za důležité, tak to důležité není. Jenomže to je omyl.
Pokud jde o vydavatele samotné, tak DPH otevřelo opět ránu nazvanou fungování Unie vydavatelů a integrita jejích členů. Debat o tom, zda má existovat Unie vydavatelů jako asociace vydavatelů novin a časopisů, nebo zda mají mít deníky a magazíny oddělené asociace, si jenom já pamatuji hned několik. A tak bude docela zajímavé sledovat, jaký vývoj v této profesní asociaci DPH odstartuje. Jedno je však jisté. Samotný ředitel UVDT Jan Šusta je v této prekérní situaci sice nevinně, ale čeká ho asi dost práce.

MEZITITULEK: Za co vlastně bojuje AKA?
Na otázku, zda má veřejnoprávní televize vysílat reklamu, nebo ne, odpovídá Asociace reklamních agentur jedním slovem – ano. A hned dává k dispozici i argument, že už i proto, aby televize Nova neměla na našem trhu dominantní postavení. Mezi řadou argumentů pak je třeba i ten, že reklamu vysílají i další veřejnoprávní televize v Evropě a podobně. Charakteristické ale přitom je, že sebestředné vnímání světa reklamy se projevuje i v případě lobbingu za reklamu ve veřejnoprávní televizi. Moderní pohled by totiž velel k jinému argumentu. Reklama v České televizi má být proto, aby spotřebitelé nemuseli platit tak vysoké koncesionářské poplatky. Reklama má být v České televizi proto, aby byla plnohodnotným zdrojem obživy. Podíl nechť určí poslanci sami. Představa, že zákazem reklamy v České televizi zlevní zboží, protože výrobci zlevní, je myslím natolik absurdní, že se jí není třeba ani moc zabývat.
Jenomže otázka, zda má být reklama v České televizi, nebo ne, je zajímavá i z jiného pohledu. Totiž pokud tam nebude, tak bude stát za to pozorovat, kam zadavatelé ušetřené peníze investují. Do reklamy v místě prodeje? Do tištěných médií či rozhlasu? Ano, na zákaz reklamy se lze dívat i opačně. Totiž jak by případný zákaz přerozdělil trh. Představa, že se z jedné televize přesunou peníze do šuplíku komerčních stanic, je totiž stejně absurdní jako vize, že Česká televize bez reklamy bude kulturnější, nezávislejší nebo lepší než s reklamou.

šéfredaktor

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení