Výrobci pochutin zvyšují produkci

6. 2. 2004 09:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zákazníci v Česku jsou ochotni při nákupu slaných pochutin sáhnout mnohem hlouběji do kapsy než v minulých letech. Těží z toho jejich výrobci, z nichž mnozí na tento trend již zareagovali a rozšiřují výrobu.
Průzkumy dokazují, že spotřeba takzvaných extrudovaných snacků a hlavně různých druhů ořechů či mandlí loni výrazně vzrostla, v některých případech o více než třetinu. Jde přitom o dražší výrobky než jsou chipsy nebo krekry, jejichž prodej loni stagnoval.
Podle průzkumu agentury AC Nielsen loni prodej směsí ořechů meziročně vzrostl o 38,3 procenta, extrudovaných snacků o 13,2 procenta, preclíků o 20,7 procenta. Podle údajů agentury je právě u extrudátů a různých druhů ořechů průměrná cena nejvyšší.
Tržby potravinářské divize ZD Šumvald, která drží čtyřicet osm procent trhu extrudovaných snacků, se v loňském roce zvýšily až o třináct procent a přesáhly dvě stě miliónů korun.
„Stoupá poptávka po dražších a také kvalitnějších výrobcích,“ uvedl Dušan Kyselý, ředitel firmy ZD Šumvald. Největší český výrobce extrudovaných snacků na poptávku trhu reagoval už na konci loňského roku tím, že spustil linku na arašídy v ochuceném těstíčku. Do nového závodu, který produkuje tento typ výrobku jako jediný ve střední Evropě, investoval sto miliónů korun.
Nové výrobky mají pomoci firmě, která se až doposud výrazně orientovala na domácí trh, také k vyššímu exportu. Zatímco v současné době tato společnost vyváží pouze deset procent produkce, do budoucna by to měla být až čtvrtina.
Karel Čtvrtečka, marketinkový ředitel firmy Canto Hradec Králové, která dodává na trh přibližně sto druhů výrobků, odhaduje, že jen loni se společnosti zvýšil odbyt různých druhů ořechů a mandlí o čtyřicet procent.
„Zaměřili jsme se na tyto výrobky a nabídli více druhů ve větším balení. Odbyt se výrazně zvýšil,“ uvedl Čtvrtečka. Firma také investovala, a to do technologií, výrobních hal, skladů a obalů. „Lidé nechtějí jen kvalitnější zboží, ale požadují i kvalitnější a atraktivní obaly těchto výrobků,“ dodal Čtvrtečka.
Firmě Alika z Čelechovic na Hané, která se specializuje na produkci suchých plodů, vzrostly tržby u některých druhů výrobků loni až o dvacet dva procent.
„Meziroční nárůst je značný. Lidé si začali kupovat daleko více než dříve dražší ořechy, jako jsou pistácie nebo kešu,“ uvedl ekonomický ředitel firmy Svatopluk Vavrečka. Také jeho firma investovala do nových prostor, technologií a balicího zařízení. Výši investice však zástupci firmy neuvedli.
Kategorie slaných snacků se svým významem řadí mezi deset druhů pochutin, které zákazníci v obchodech vyhledávají nejčastěji.
„Lidé mají nyní víc peněz a jsou ochotni víc utrácet. To je u takzvaného impulzívního zboží, jako jsou slané pochutiny, velmi důležité, protože nákupy v tomto případě jdou často mimo racionální úvahu zákazníka,“ uvedl Tomáš Krásný z firmy Incoma Consulting.

Výbraní výrobci slaných pochutin v Česku
Firma / Tržba v roce 2003 (v miliónech korun)

ZD Šumvald 200
Canto 370
Alika 350

Zdroj: HN

Hospodářské noviny, 6.2.2004, autor: Martina Macková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.