V Íránu zakázány dva deníky kvůli publikaci kritiky Chameneího

19. 2. 2004 10:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V Íránu byly zavřeny redakce dvou deníků, které otiskly dopis, v němž reformátorští poslanci kritizovali duchovního vůdce země ajatolláh Alího Chameneího. Oznámil to bývalý náměstek ministra kultury a novinář Ísá Saharchíz.
Zákaz se týká liberálních deníků Aš-Šark a Jase no. „Redakce neposlechly pokyn Nejvyšší rady národní bezpečnosti, která zakázala zveřejnění dopisu,“ řekl Saharchíz.
Pod dopis se podepsalo 100 poslanců. Uvedli v něm, že Chameneí umožnil svým stoupencům ve jménu islámu „porušit legitimní svobody národa“.
Rada dohlížitelů, složená ze znalců islámského práva, totiž v lednu vyškrtala přes 2000 jmen ze seznamu kandidátů parlamentních voleb. Z kampaně tak byli vyřazeni téměř všichni zastánci reforem, včetně 80 současných poslanců. Íránci budou nový parlament volit v pátek.
Poslanci dopis rozdali v úterý na tiskové konferenci místním i zahraničním novinářům a Nejvyšší rada národní bezpečnosti pak vydala zákaz jeho zveřejnění. Tisková agentura IRNA ani státní televize o něm neinformovaly a ignorovala ho také většina deníků.
Íránská justice stejně jako armáda zůstává v rukou konzervativních kruhů. V parlamentu měli dosud většinu reformátoři, k nimž se hlásí také prezident Mohammad Chátamí. Ústava mu však brání prosadit reformy, které lidem sliboval ve svých dvou prezidentských kampaních.
V minulých čtyřech letech bylo v Íránu zakázáno na 100 listů a zatčeno mnoho novinářů a spisovatelů. Organizace Reportéři bez hranici v loňské zprávě konstatovala, že Írán vede na Blízkém východě v počtu vězněných novinářů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.