Stále se hledá nejvhodnější model financování ČT a ČRo
Mediální odborníci, zástupci České televize, Českého rozhlasu a poslanci nenašli ani 3. února recept na vyřešení financování tuzemských médií veřejné služby. Diskuze na toto téma se uskutečnila v rámci odborného semináře v Poslanecké sněmovně. Ani za pomoci odborníků z mezinárodního sdružení veřejnoprávních médií EBU (European Broadcasting Union) se recept na financování, jenž by byl přijatelný pro všechny přítomné zástupce českého politického spektra, nepodařilo najít.
Poslanci by měli o legislativě týkající se financování ČT a ČRo hlasovat na únorové schůzi dolní komory. Účastníci úterního semináře se shodli na tom, že média veřejné služby, která pokrývají to, co komerční média zaměřená na zisk nabídnout nemohou, jsou pro společnost nezbytná.
Nové pohledy přinesli do diskuzí českých představitelů mediálního světa lidé z EBU. Ředitelka EBU pro rozhlasové vysílání Raina Konstantinová upozornila, že teoreticky jsou možné tři zdroje financování médií veřejné služby, a to koncesionářské poplatky, reklama a státní subvence. Konkurence mezi médii veřejné služby a mezi komerčními médii by podle ní v ideálním světě neměla vzhledem k jejich odlišným zaměřením existovat.
S tím ale nesouhlasil šéf české rozhlasové pobočky BBC Vít Kolář. Podle něj musí existovat konkurence mezi světem veřejné služby a komerčním světem. Konkurence musí být jak z hlediska žánrů, tak témat či novinářských a moderátorských talentů.
Možný model financování pro české veřejnoprávní instituce naznačil šéf oddělení pro legislativu EBU Werner Rumphorst. Financovat média veřejné služby čistě z koncesionářských poplatků si mohou podle něj dovolit jen bohatší země či země s velkým počtem obyvatel, jako je Velká Británie. Jinde podle Rumphorsta nezbývá, než použít model smíšený, tedy s reklamou.
Reklamní příjmy by podle něj neměly činit více než třetinu celkových příjmů veřejnoprávní televize. V Polsku jsou příjmy z reklamy u veřejnoprávní televize například extrémně vysoké, a to 60 procent, upozornil. V případě ČT je to nyní, při reklamním limitu jedno procento vysílacího času, asi deset procent příjmů.
Rumphorst také upozornil, že je důležité zlepšit způsob vybírání koncesionářských poplatků. Ty by se podle něj zároveň měly přestat považovat za platbu za službu, ale měly by být chápány jako projev solidarity. Vybavenost televizními a rozhlasovými přijímači je v Evropě tak vysoká, že by platit měli prakticky všichni, i když by lidé výjimečně nevlastnící tyto přístroje měli mít možnost se od platby odhlásit.
Rada ČT by podle ministra kultury Pavla Dostála (ČSSD) měla být pokud možno co nejobtížněji odvolatelná. Soudí, že snadno odvolatelná rada může podléhat politickým tlakům. Právě toto má podle ministra zohledňovat vládní návrh zákona o ČT. Ten předpokládá, že radu by měla ze třetiny volit sněmovna, ze třetiny Senát a třetí část by měl vybírat premiér, nebo prezident. Dostál tento zákon považuje za prioritní, nicméně předpokládá, že ve sněmovně tento měsíc neprojde. Ani všichni poslanci vládní koalice s návrhem nesouhlasí, podotkl.
Ministr v této souvislosti upozornil, že je možné, že pak mohou některé strany vyvolat hlasování o odvolání současné rady a potažmo další změnu vedení televize.
Poslankyně Táťána Fischerová (US-DEU) naopak považuje za prioritu zákon týkající se televizních a rozhlasových poplatků. Pokud se poplatky nezvýší, může být nastartován až zánik veřejnoprávních médií, míní.
Šéf ČRo Václav Kasík v emotivním vystoupení upozornil, že český stát přichází kvůli zhoršující se finanční situaci rozhlasu o své rodinné stříbro. Od února musel ČRo 6 ukončit vysílání na středních vlnách a začal využívat středovlnné pásmo ČRo 2, který se zároveň šíří na velmi krátkých vlnách. Kasík prohlásil, že již teď ČRo pociťuje, že nemůže dostatečně zaplatit své pracovníky a udržet je tak v rámci konkurence na trhu práce ve službách rozhlasu.
Předseda parlamentní mediální komise Jaromír Talíř (KDU-ČSL) připomněl, že poslanci se napříč politickým spektrem obecně shodnou na potřebě zlepšit vybírání poplatků. Rozdílné názory mají na reklamní čas v ČT a na potřebu zvýšení poplatků. V tomto směru diskuze východisko ke kompromisu nenaznačila.