Seriály zaručují dlouhodobé příjmy

19. 2. 2004 09:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Fakt, že jsou Američané schopni vydělat peníze prakticky na čemkoliv, je obecně známý. Ovšem částky, které televizním producentům v současné době plynou z oblíbených sitcomů a mnohadílných televizních sérií, překvapují i experty. Seriály totiž zaručují příjem i poté, co televize odvysílají jejich poslední epizodu.
Ještě nedávno inkasovali producenti za prodej vysílací licence jiné televizi, která tvůrcům a autorům platila za vysílací práva. Nyní k těmto ziskům přibyly nové metody, jak ze seriálů těžit i po jejich skončení: američtí producenti například často využívají product placement, prodávají scénáře či vyrábějí tzv. spin-off série (pokračování série jen s jedním hrdinou).
Spin-off se tvůrcům velmi vyplácí. Potvrzují to i poslední mediální studie. „Záleží na míře zájmu a očekávání ze strany diváků. Od toho se poté odvíjí předpokládaná sledovanost, která úzce souvisí s prodejem reklamního času,“ uvedl pro list The New York Times Jeff Zucker, šéf redakce zábavy americké celoplošné televizní stanice NBC. Právě NBC slavila celých deset let úspěchy s dnes již kultovním sitcomem Přátelé z dílny Warner Bros Television. Na něj se každý týden dívalo v hlavním vysílacím čase přes 40 miliónů Američanů.
„V průběhu poslední série stála půlminuta reklamního času milión dolarů. U finální epizody se vyšplhala dokonce na dvojnásobek,“ uvedl Zucker. Díky popularitě a komerčnímu úspěchu Přátel se nedávno začala natáčet série Joey, jejíž hlavní postavou má být jeden z populární šestice, druhořadý herec Joey Tribbiani.
„Navazující seriál zajímá diváky už nyní. S Přáteli se nikdo nechtěl nadobro rozloučit,“ citoval server BBC News zástupce programového oddělení NBC. Stejný zájem vykazují také inzerenti.
Přátelé jsou populární i v Česku, kde na ně vlastní licenci první kanál České televize. Podle údajů tiskového oddělení se na ně každé úterý dívá přes 570 tisíc lidí.
Spin-off navázal i na populární teenagerský seriál Buffy – Přemožitelka upírů, který lámal rekordy ve sledovanosti na konci devadesátých let. Na sérii o středoškolačce zabíjející upíry, kterou ztvárnila herečka Sarah Michelle Gellarová, úspěšně navázala série Angel, již vysílá stanice The WB network. Hrdinou je tu právě jeden z upírů.
„Poté, co Gellarová ze seriálu odešla, celý projekt po několika letech skončil. Proto jsme si zvolili za novou ústřední postavu Angela, upíra, který si získal srdce Přemožitelky. Fanynky si ho totiž nesmírně oblíbily,“ řekl autor obou sérií, Joss Whedon.
Rozšířený je i tzv. product placement, tedy umístění výrobku přímo do děje. Zlatým dolem se stal seriál Sex ve městě kabelové televize HBO. Objevují se v něm konkrétní výrobky, které mají diváky oslovit. „Firmy za takovou reklamu platí milióny dolarů,“ citoval server NYTimes.com Patricka O’Neilla, jednoho z expertů na televizní reklamní kampaně v USA.
Pro tvůrce a producenty jsou dalším zdrojem příjmů i po skončení seriálu prodaná DVD. Například DVD boxy s aktuálními sériemi Sexu ve městě vydělaly jen za první pololetí loňského roku HBO přes 66 miliónů dolarů.
Licenci na „nápad“ si přitom Američané pečlivě střeží. Nedávno tak zkrachoval britský projekt Denied, jakýsi Sex ve městě po anglicku. Britové nezískali svolení amerických producentů.

Hospodářské noviny, 19. 2. 2004, autor: Irena Zemanová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.