Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Prodej na splátky roste i v letošním roce

Redakce MAM12. 2. 2004

Obliba prodeje na splátky po loňském rekordním roce nadále pokračuje. Největší splátkové firmy uvádějí, že lidé v lednu nakupovali podstatně více než ve stejném období loni.
“GE Capital Multiservis zaznamenal meziroční nárůst úvěrů o čtyřicet procent,” říká jeho šéf Jiří Pathy. Druhé největší splátkové firmě Home Creditu vzrostly v lednu úvěrové obchody o 20 procent.
Růst tedy pokračuje navzdory tomu, že lidé dávají v letošních průzkumech najevo obavy ze zdražování kvůli reformě veřejných financí a navíc je vinou vyšší inflace čeká nižší růst reálných mezd než vloni.
Společnosti také letos začaly výrazněji profitovat z větší aktivity svých obchodních partnerů, kterých je v Česku už více než deset tisíc.
“Obchodníci se více snaží. V závěru roku totiž trhal splátkový prodej rekordy a prodejci získali k této formě prodeje větší důvěru než dříve,” vysvětluje příčinu letošních rostoucích tržeb splátkových prodejců Zdenka Kárná z Home Creditu. Mnoho lidí také využívá možnosti splatit půjčku do tří měsíců – pak nezaplatí víc než prodejní cenu zboží.
Rekordní byl však vloni pro splátkové společnosti nejen závěr roku, ale i celoroční výsledky. Podle aktuálních expertních odhadů lidé jejich prostřednictvím nakoupili zboží za více než 18 miliard korun, což je o dvě miliardy více než rok před tím, a jednoznačně nejvíce od poloviny 90. let, kdy splátkové firmy začaly jako první v Česku lidem rychle půjčovat na nákup spotřebního zboží. Banky za tři čtvrtletí půjčily lidem přes 57 miliard korun.

Nákupy na dluh jdou lépe, než odhadli odborníci
Televize, pračky, ledničky, tedy takzvané hvězdné trio splátkového prodeje, si drží stále největší, zhruba čtyřicetiprocentní podíl na obchodech splátkových firem. Kvůli stále tvrdší konkurenci s bankami, které urychlily vyřizování spotřebitelských půjček a u většiny klientů přestaly vyžadovat garance, míří splátkové firmy i do nabídky zboží a služeb, u kterých by před pár lety prodej na dluh nikdo nečekal.
Například prostřednictvím úvěru od Home Creditu lze získat zákrok u zubaře či u plastického chirurga. “Největší potenciál růstu má letos splátkový prodej nábytku, osobních počítačů a dovolených. Doba, kdy se na splátky kupovaly mobily, je ale pryč. Jejich cena šla prudce dolů a zájemci si na ně nemusí půjčovat,” popisuje Pathy trend letošní poptávky.
Nákupy na dluh se vloni zvyšovaly více, než odborníci odhadli. Po lednových výsledcích jsou experti optimisty i pro celý letošní rok. Argumentují přitom několika důvody: I když některé zboží kvůli změnám DPH zdraží, pro lidi, kteří nakupují na splátky, je podle průzkumů společnosti SC&C nejdůležitější rychlost a pohodlí tohoto způsobu pořizování věcí. Prodej na splátky volí téměř 70 procent lidí proto, že chtěli dražší výrobek, na který neměli. A konečně, za poslední tři roky vyzkoušelo nákup na splátky 44 procent domácností a podle zmíněného průzkumu o něm uvažuje třicet procent obyvatel Česka. Většina lidí kupuje na splátky zboží za 10 tisíc korun, které splatí za 10 měsíců.

Půjčky na karty válcují klasické úvěry
Významnou změnou prodeje na splátky je přesun od klasických úvěrů k úvěrovým kartám, které lidé využívají jak při nákupech, tak i při výběrech hotovosti z bankomatů. Podíl půjčených peněz přes platební karty například v GE Capital Multiservis dosáhl 65 procent všech úvěrových obchodů. Celkově splátkové firmy vydaly zhruba 1,5 miliónu platebních karet, ale aktivních je jich zhruba 800 tisíc. Bankovní domy evidovaly na konci loňského třetího čtvrtletí zhruba 170 tisíc kreditních karet. A až se lidé naučí s kartami splátkových firem pracovat tak, aby jim za úrok zbytečně neplatili, pak podle Pathyho sjednávání klasické půjčky v obchodech zůstane jen pro úzký okruh zájemců.


Hospodářské noviny, 12. 2. 2004, autor: Olga Skalková


040212-22 ()

×

Comcast nabídl 66 miliard dolarů za společnost Walt Disney

Starší článek

Britské nákupy na internetu rostly rychleji než v obchodech

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20217. 3. 2021
Newsletter

Video: Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20217. 3. 2021
Newsletter

Clio Entertainment Awards jsou po roční přestávce otevřené pro přihlášky

Po „pauze“ v loňském pandemickém roce přijímá přihlášky soutěž pro marketingové projekty z filmového, televizního a herního průmyslu.
7. 3. 20217. 3. 2021
Newsletter

Bank of America využije virtuální realitu k zaměstnaneckým lekcím

Po několika letech a miliardách investovaných dolarů ze strany velkých hráčů do vývoje VR, se konečně začínají tyto zařízení více prosazovat.
7. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více