Právní otazníky k SMS marketingu

9. 2. 2004 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


27_2292a_Chlumská.jpg ()Vlastní obsah sdělení zasílaného formou SMS zprávy se pak posuzuje stejně jako obsah jakékoliv jiné marketingové aktivity, tedy např. podle zákona o regulaci reklamy, autorského zákona, obchodního zákoníku apod. To však není předmětem této úvahy.
U všech nových forem marketingové komunikace, mezi něž patří vedle SMS zpráv také např. e-mail, se v oblasti jejich právní úpravy rozlišují dva základní přístupy, pro něž se vžily pojmy „opt-in“ a „opt-out“. Přístup opt-in znamená, že adresát musí dát předem k zaslání SMS souhlas. Princip opt-out naproti tomu znamená, že adresátovi lze zasílat SMS zprávy, dokud s tím nevysloví nesouhlas. V oblasti elektronických komunikací se také chystá několik nových právních norem, které elektronickou komunikaci v marketingu upřesní a upraví v souladu s legislativou EU, a to s předpokládanou účinností od vstupu ČR do EU.

Ochrana osobních dat
Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních dat se vztahuje pouze na takové údaje, z nichž lze přímo či nepřímo zjistit identitu určité fyzické osoby, aniž by přitom bylo nutné vynaložit nepřiměřené množství času, úsilí či materiálních prostředků. V současné praxi se považuje identita určité osoby za zjištěnou vždy, je-li uvedeno její rodné číslo. Identita však může být zjištěna i bez uvedení rodného čísla prostřednictvím kombinací jiných osobních dat, např. neobvyklé jméno plus adresa bydliště plus číslo telefonu.
Číslo mobilního telefonu zpravidla samo o sobě identitu svého majitele neurčuje, může k tomu však dojít, je-li číslo součástí obsáhlejšího balíčku dat, jak je shora uvedeno – např. jména, příjmení, bydliště, data uzavření smlouvy apod. Je-li tomu tak, pak je třeba zákon o ochraně osobních dat při SMS marketingu respektovat. To především znamená mít souhlas osoby, na jejíž telefonní číslo se zpráva zasílá, k tomuto zaslání. Souhlas nemusí být písemný, musí však být prokazatelný, což představuje výzvu praxi: Jak prokázat souhlas zaslaný např. formou SMS? Navíc pokud se nejedná o pouhé „ano“, neboť ze souhlasu musí být patrné, v jakém rozsahu je poskytován, komu a k jakému účelu, na jaké období a pochopitelně kdo jej poskytuje. Zákon stanoví řadu dalších povinností pro správce a zpracovatele osobních údajů, tedy zjednodušeně řečeno pro ty, kteří s čísly mobilních telefonů za účelem zasílání SMS zpráv nakládají.

Nevyžádaná reklama
Zákon o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. ve svém § 2 odst. 1 písm. e) zakazuje „šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje“. „Nevyžádanost“ reklamy se přitom nedefinuje.
Z podstaty pojmu je zjevné, že jde o nevyžádanost z hlediska adresáta reklamy, přičemž opakem je logicky reklama vyžádaná, tj. obdržená na základě žádosti adresáta. Tento výklad svědčí spíše principu opt-in, tj. tomu, že by adresát SMS zpráv měl předem souhlasit s jejich zasíláním, tedy si je „vyžádat“. Nevyžádaná reklama je však zakázaná jen tehdy, pokud současně vede k výdajům adresáta nebo jej obtěžuje.
Při přijímání SMS zprávy je rele-vantní zvažovat pouze otázku obtěžování. Pojem „obtěžování“ je vždy subjektivní a individuální a určit společností obecně přijímané hranice obtěžování není jednoduché. Já osobně se domnívám, že SMS zpráva výrazně zasahuje do soukromí jednotlivce, neboť si z různých důvodů vyžaduje jeho pozornost naléhavěji než jiné druhy reklamy. Mám tedy za to, že podle současné právní úpravy většina SMS marketingových zpráv, je-li jejich obsahem reklama ve smyslu zákona o regulaci reklamy, spadá do kategorie obtěžující reklamy, a není-li tedy adresátem vyžádaná, zákon o regulaci reklamy porušuje.

Chystaná novinka
Je zde však návrh zákona „o některých službách informační společnosti“, připravený ministerstvem informací na základě Směrnice 2000/31/ES (tzv. „e-commerce“), s navrhovanou účinností ode dne vstupu ČR do EU. Tento návrh zákona dále mj. upravuje šíření tzv. obchodních sdělení elektronickými prostředky, tedy i prostřednictvím SMS. Za obchodní sdělení považuje nejen reklamu tak, jak je definována zákonem o regulaci reklamy, ale i veškeré jiné formy sdělení určené k přímé či nepřímé podpoře produktu či tzv. obrazu podnikatele.
Podle návrhu se elektronické prostředky nesmí užít pro šíření nevyžádaných obchodních sdělení. Nevyžádanost obchodního sdělení se sice dále nedefinuje, nicméně dle důvodové zprávy k návrhu zákona se zakotvuje princip opt-in, tedy vyžádaným sdělením je takové sdělení, s jehož zasláním adresát souhlasil.

Skrytá reklama
§ 2 odst. 1 zákona o regulaci reklamy zakazuje skrytou reklamu, tedy takovou, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena. SMS zpráva, obsahuje-li reklamu ve smyslu zákona o regulaci reklamy, by tedy měla být jako reklamní označena. Mám za to že tak, aby ji adresát mohl rozpoznat jako reklamní ještě před jejím otevřením. Zavedení takového označení v praxi může představovat technický problém, zahrnující zásahy do softwaru mobilních telefonů.
Při SMS marketingu nelze vyloučit ani to, že prostřednictvím této formy komunikace dojde k uzavření smlouvy. V takovém případě je třeba respektovat ustanovení § 52-57 občanského zákoníku o spotřebitelských a distančních smlouvách, která jsou koncipována výrazně ve prospěch spotřebitele. Dodavateli např. ukládají řadu povinností, zejména informačních, a pro spotřebitele příznivě upravují možnost odstoupení od takto na dálku uzavřené smlouvy. Trend ochrany spotřebitele se má podle již zmíněného návrhu zákona o některých službách informační společnosti ještě posílit.

Náhrada za telekomunikační zákon
Pro SMS marketing bude významný zákon o elektronických komunikacích, jehož návrh vypracovalo rovněž ministerstvo informací a rovněž s navrhovanou účinností od vstupu České republiky do Evropské unie. Návrh je implementací Směrnice 2002/58 ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací. Tato norma má nahradit dosavadní telekomunikační zákon.
S nezbytným zobecněním lze konstatovat, že návrh zákona zakotvuje pro oblast marketingu opt-in princip. Mimo jiné např. podrobně upravuje nakládání s provozními a lokalizačními daty operátory, přičemž provozními údaji se rozumí jakékoliv údaje zpracovávané pro potřeby přenosu zpráv a jejich vyúčtování a lokalizačními údaji jakékoliv údaje určující zeměpisnou polohu koncového zařízení uživatele, tedy např. polohu mobilního telefonu. Jakékoliv využití těchto dat pro marketing vyžaduje souhlas účastníka, který může být kdykoliv odvolán. Každý, kdo vede seznamy účastníků sítí elektronických komunikací (např. tedy telefonní seznam), bude povinen do tohoto seznamu mj. zanést informaci, že účastník si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu, a v takovém případě je pak jakákoliv nabídka produktů prostřednictvím SMS ať už fyzickým nebo právnickým osobám zakázána.


Autorka je advokátka ve společnosti
AK Svoboda, Chlumská,
Chrůma a partneři



co je co?
Nejen textovky
Krátký text směrem k spotřebiteli nebo od něj, sponzorované SMS brány s reklamním textem apod. To jsou jen některé možnosti mobilního marketingu. Mobil toho ale umí už více.

Firemní logo, obrázek, melodie
Na webovských stránkách firem či produktů jsou dnes běžně informace, jak dostat logo na displej nebo firemní melodii jako zvonění. Kromě stahování z vlastního zájmu existují i další možnosti, jak použít logo, např. jako druh kuponu (model „každý, kdo přijde s logem na displeji, dostane slevu“). V zahraničí se dokonce objevily pokusy poslat na displej čárový kód a ten snímat skenerem.
Vizitka a událost
Něco, co je zatím využíváno minimálně, v ČR bez využití. Princip je takový, že na mobil přijde speciální SMS, která obsahuje vizitku nebo „událost“ a příjemce si ji může prohlédnout a přímo jednoduše uložit do adresáře nebo do kalendáře v mobilu. Kdo je v adresáři mobilu, ten je v kapse zákazníka.
Wap push
Opět jen speciální SMS, která v sobě obsahuje popisek a odkaz na wap. To znamená, že uživatel nemusí „umět“ otevřít prohlížeč wapu, pouze potvrdí „přejít na – Ano“. Wap je přitom možné chápat jako daleko interaktivnější SMS s větším obsahem, a tedy nabízející daleko lepší možnosti, jak oslovit zákazníka. Přes Wap push lze rovněž posílat barevné tapety na displej, polyfonní vyzvánění apod. Obecně možnosti pomocí wapu jsou velmi široké, ale zatím se jejich využití agentury spíše bojí.
MMS
MMS nabízí lepší prezentační možnosti a více textu, neumožňuje ale interaktivitu (opět pouze odkaz na wap). MMS poskytuje daleko vyšší možnosti oslovení, poslání obrázků, melodií apod. Bohužel sice žijeme v „mobilně nejrozvinutější zemi“, ale operátoři nenabízejí možnost napojení na MMS centra a tím prakticky blokují využití MMS pro marketingové účely.
Java aplikace
Kupodivu nejvíce zajímavé nejsou třeba kalkulátory leasingu, ale zábava. Pokud hovoříme o reklamě a marketingu, tak jde především o sponzorované hry, tedy bezplatné hry, v nichž např. budou závodit pouze konkrétní modely aut nebo na ochozech budou reklamy pouze jedné firmy, případně bude na dialozích uvedeno logo firmy apod.

Zpracoval David Čížek, DCCI


27_telefon_paragraf.jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.