Pomůže nálepka „Made in EU“ prodávat?

9. 2. 2004 00:02

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

TITULEK50: Pomůže nálepka „Made in EU“ prodávat?
Evropská komise (EK) by uvítala, kdyby evropský trh vystupoval navenek s jednotnou nálepkou Made in the EU (Vyrobeno v EU). Britská aliance domácích značek Walpole ale proti tomuto návrhu EK podala protest. Reagovala na celostránkovou inzerci ministerstva informací, která vyšla ve znění „Made in Europe. Nepravděpodobné“. Alianci i vládě se zdá zásah do označování původu výrobků radikální. Protest se zřejmě dočká kladného přijetí.

MEZITITULEK: Oblečení s cejchem „Made in…“
Příliš obecnou značku EU považuje protestující organizace za absurdní ideu, omezující globální evropský byznys. Zatímco změna pečetě je ve stádiu formálního návrhu a její úspěšné prosazení je téměř jisté, příležitost vrátit toto řešení zpět do hry bude využita.
Evropský textilní průmysl, ohrožený levnějším zbožím z rozvojového světa, a – co je bizarní – také italská vláda stojí za diskusemi na téma označování výrobků. Evropská komise chce mimo jiné bojovat proti podvodnému cejchování. Textilie například z Indie, Thajska či Pákistánu vydávané za Made in Italy by měly mít smůlu. Komise chce zmíněnou EU značku etablovat jako symbol kvality. Značka má zároveň zabránit „podvodům“ při označování výrobků, kdy je běžnou praxí, že zboží vyráběné ve zmíněných zemích je následně prodáváno pod pečetí Made in Czech nebo Made in Italy. Podle jiných názorů bude mít ale zavržení národních značek zhoubný efekt na firmy, jejichž marketing je založen na typických vlastnostech dané země, poněvadž s každou zemí je spojeno mnoho emocí. Jedná se o produkty, jako jsou automobily, parfémy, jídlo, pití nebo oděvy.

MEZITITULEK: Které značky se prosadí?
Zatím se stále jedná pouze o plány a EK si k celé problematice nechá vypracovat odbornou studii. Tedy už žádný prodej zboží pod hlavičkou Made in Czech, ale pouze Made in the EU. Evropská komise má jasné cíle: prosadit značení EU jako známku kvality a dále prohloubit evropskou integraci.
Po rozšíření EU se značky ze Západu dostanou na východní trhy stejně jako třeba na Maltu a Kypr. I po zrušení cla ale výsadní postavení multinárodních koncernů, jako je Coca-Cola a McDonald’s, přetrvá.
Je jisté, že trh neovlivní změna značky Made in EU. Proto se už dřív v Anglii a vůbec celé Evropě rozšíří například kečup Pudliszki, cukrárna Wedela Pawelka či nápoj Kofola. V členských státech západní Evropy budou zákazníci hledat silné značky, které jsou zárukou kvality, ale konkurovat by jim měly brandy označené Made in Britain nebo Made in Czech. Čeští podnikatelé musejí spíše spoléhat na svou tvrdě získanou schopnost pomoci si sami.

editor časopisu Marketing

Redakce MAM

Další zajímavé čtení