Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Nova: porodník i hrobník televizní zábavy

Redakce MAM3. 2. 2004

Lid potřebuje chléb a hry – heslo římských císařů, které ani po několika tisíciletích neztratilo svou platnost. Zatímco o chléb se v České republice tu s většími, tu s menšími úspěchy starali vládní činitelé, hry si v průběhu 90. let minulého století jednoznačně vzala na starost Nova. Během deseti let vysílání do programu zařadila na 22 tisíc dílů různých zábavních pořadů, ať již převzatých, nebo vyrobených vlastními silami.
Zábava tvoří nejvyšší podíl v programové skladbě stanice. Zpravodajských pořadů se podle tiskových materiálů Novy ve vysílání objevilo 20 tisíc, publicistických 11 tisíc, celovečerních filmů pak 13,5 tisíce. Celkem přitom Nova odvysílala 135 tisíc pořadů všech žánrů.
Televize připravila stovku zábavních pořadů
Řada zábavních formátů nepřežila několik pokračování, některé z nich se však ve vysílání udržely několik let, jako například v posledních letech úspěšné skečové pásmo Tele Tele. To diváci zvolili nejoblíbenějším pořadem Novy za rok 2002 a 2003.
Získat přesný počet zábavních pořadů za uplynulou dekádu je podle pracovníků z Novy velmi obtížné vzhledem k rozchodu s první servisní organizací televize, ČNTS, v roce 1999. “Mohlo by to být okolo stovky formátů,” odhadl dramaturg zábavy Novy Radan Dolejš. V současné době se na obrazovce Novy objevuje 17 zábavních pořadů.
Počet “pohřbených” programů tak jde do desítek. Jen od roku 1999 Nova podle tiskového mluvčího Dana Plovajka ukončila 25 pořadů. “Stalo se tak z důvodu klesající sledovanosti formátu, dramaturgické vyčerpanosti nebo inovace a vývoje podobného formátu, který nahradil ten stávající,” dodal Plovajko.
Podíl zábavy ve vysílání největší konkurenční stanice – České televize – se podle vedoucí tiskového oddělení ČT Bohuslavy Holubové pohyboval ve stejném období mezi třemi až sedmi procenty z celkové plochy vysílání. To v absolutních číslech představuje 450 až 1230 hodin zábavy ročně. Počet zábavních pořadů ČT podle Holubové není k dispozici.
Zábava je na Nově nejsledovanější
Zábava tradičně patří také k nejsledovanějším žánrům Novy. Mezi pět pořadů, které v historii Novy přitáhly k obrazovkám největší počet diváků, se zařadily hned čtyři zábavní formáty. První se umístila Miss desetiletí z 12. října 1997, kterou vidělo takřka pět miliónů diváků (podíl na sledovanosti 84 procenta).
Opět porovnání s ČT: nejsledovanějším pořadem veřejnoprávní stanice se stalo uvítání zlatých hokejistů z Nagana 23. února 1998, které si zapnulo 4,9 miliónu diváků (podíl na sledovanosti 82 procenta). Nejvýše postaveným zábavním pořadem ČT se stal Donutil nás k smíchu z 31. prosince 1997, který viděly čtyři milióny diváků.
Vysoká sledovanost se tak odráží na příjmech Novy. Například v roce 2002 se stanici podařilo získat z reklamy 4,4 miliardy korun při podílu na reklamním trhu kolem 60 procent.
Lidé z branže: vulgarita a hovorová čeština
Zatímco pozici Novy jako vlajkové lodi české televizní zábavy prakticky nikdo nezpochybňuje, lidé z branže jsou skeptičtí ohledně – obrazně řečeno – směru a rychlosti její plavby. “Nova se podepsala na úpadku televizní zábavy. V jednom momentu se rozhodla vysílat zábavu každý den. To při omezené kapacitě domácího trhu a stabilním okruhu českých bavičů vedlo k tomu, že brala prakticky všechno. Je škoda, že propásla příležitost objevit nové dobré komiky,” uvedl dlouholetý produkční zábavy na ČT Pavel Borovan.
S definicí přínosu Novy české zábavě má rovněž problémy šéfredaktor odborného měsíčníku Marketing&Media Daniel Köppl. “Klad nevidím skoro žádný. Jediné, o co se Nova “zasloužila”, je rozšíření hovorové řeči a částečný podíl na vulgarizaci zábavy v televizi obecně. Poslední tři čtyři roky Nova stagnuje, je z ní cítit fušerství,” myslí si Köppl.
Mediální analytik Milan Šmíd je trochu vstřícnější. “Nova použila nové marketinkové postupy při propagaci vlastních pořadů, které přispívají k nárůstu sledovanosti. Podařilo se jí také do Česka přinést dobové trendy televizní zábavy a aplikovat světově úspěšné formáty tvůrčím způsobem tak, že nemusela platit nákladnou licenci,” říká Šmíd.
Jediným pozitivem Novy, na kterém se odborníci shodují, je to, že přinesla divákům možnost volby. A nejlepší novácký zábavní pořad? “Jednoznačně Chcete být milionářem?” tvrdí shodně Šmíd i Köppl o licencované soutěži.
Chybí formát úspěšný v zahraničí
Samotné vedení Novy si pochyby nepřipouští. “Jsme dravá šelma,” říká s oblibou výkonná ředitelka Libuše Šmuclerová. Nemůže však popřít jednu skutečnost: Přestože vyzkoušela na poli zábavy kdeco, zatím se jí nepodařilo vyvinout formát, o který by byl zájem mezi zahraničními producenty. “Peníze by nebyly problém. To, co chybí, jsou nápady,” uvedl před časem na serveru scenare.cz šéf novácké zábavy Ivan Rössler.

Hospodářské noviny Pět nejúspěšnějších pořadů televize Nova 03.02.2004
zábavní průmysl – Strana: 24

Pět nejúspěšnějších pořadů televize Nova

(v období od zavedení peoplemetrů 2. 6. 1997 do 31. 12. 2003)
* 1. Miss desetiletí (12. 10. 1997)
Rating 57,6 %/Podíl na sledovanosti 84 %/Počet diváků 4,992 mil.
* 2. Televizní noviny (1. 1. 2001)
Rating 53,1 %/Podíl na sledovanosti 90 %/Počet diváků 4,466 mil.
* 3. Pět let s vámi (4. 2. 1999)
Rating 52,7 %/Podíl na sledovanosti 83 %/Počet diváků 4,432 mil.
* 4. Novoty (1. 11. 1998)
Rating 52,2 %/Podíl na sledovanosti 80 %/Počet diváků 4,477 mil.
* 5. Novoty (4. 10. 1998)
Rating 52,2 %/Podíl na sledovanosti 80 %/Počet diváků 4,473 mil.
Zdroj: TV Nova

Hospodářské noviny, 3.2.2004, autor: Aleš Borovan

×

Nova nebude měnit program, zkusí spíše “měnit” zákony

Starší článek

Provozovatelé kabelových televizí promítnou zvýšení daně do cen

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více