Největší zadavatelé jsou proti omezení reklamy v České televizi
Největší tuzemští zadavatelé reklamy jsou proti omezení či dokonce zrušení reklamy v České televizi. Podle nich by to zhoršilo hospodářskou soutěž na již nyní zdeformovaném trhu televizní reklamy. “Proto by se reklamní čas ve veřejnoprávní televizi měl naopak zvýšit,” uvedlo v prohlášení České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). Jeho členové tvoří více než polovinu investic do tuzemské televizní reklamy.
Návrh zvýšit rozhlasové a televizní poplatky v úterý ve sněmovně těsně přestál hlasování o zamítnutí a postoupil do závěrečné fáze projednávání, tedy třetího čtení. Poslanci by měli o novele rozhodnout příští týden. Největší šanci na přijetí má zřejmě návrh, který v mediální komisi prosadila koalice.
Návrh předpokládá, že televizní poplatky ihned stoupnou ze současných 75 korun měsíčně na 100 korun a postupně do roku 2010 na 155 korun měsíčně. Reklama má zároveň klesnout z dnešního jednoho procenta postupně na nulu. Na veřejnoprávní obrazovce má zbýt jen reklama svázaná s přenosy některých sportovních a kulturních událostí.
Omezení reklamy na veřejnoprávní televizi odporuje trendu patrnému v Evropské unii, uvedlo dále sdružení. “Omezení nebo dokonce zákaz reklamy ve vysílání veřejnoprávní televize odporuje principu posilování konkurenčního prostředí založeného na čestné a svobodné hospodářské soutěži,” napsali zadavatelé v prohlášení.
Konkurence na českém televizním trhu podle nich není rozvinuta ani dnes. “Deformovaný televizní trh ovládá jedna komerční televizní stanice s podílem na trhu, který je blízký monopolnímu postavení,” uvedlo sdružení s narážkou na nejsledovanější tuzemskou televizi Nova. Ta očekává, že za loňský rok bude mít příjem z reklamy 4,8 miliardy korun, což je asi 60 procent trhu. Prima na loňský rok plánovala příjmy z reklamy asi 1,4 miliardy korun. Zbytek přísluší ČT, tedy zhruba jednu miliardu korun.
Snížení reklamního limitu na veřejnoprávní televizi by podle sdružení nejen omezilo svobodnou volbu pro reklamní prezentace, ale také zvýšilo závislost televize na politicích. Zadavatelé reklamy upozornili, že současné jedno procento reklamy z vysílacího času na české veřejnoprávní televizi patří k nejnižším v Evropě. Proti zrušení reklamy na ČT se opakovaně vyslovuje také Asociace komunikačních agentur.
Členy českého sdružení pro značkové výrobky jsou například velcí zadavatelé jako Procter & Gamble, Danone, Opavia, Coca- Cola, Nestlé a další.