Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Nákupy v noci? Zákon je zakáže

Redakce MAM20. 2. 2004

Zákon, který by od začátku příštího roku zakázal ve většině obchodů prodávat v noci a o svátcích, přichází do parlamentu. Od roku 1992 je to první pokus omezit pracovní dobu v obchodech.
Návrh, který už má podobu konkrétních paragrafů, připravil Odborový svaz obchodu a získal pro něj několik poslanců, kteří ho vezmou za “svůj”.
Pokud by platil, pak by všechny obchody s výjimkou malých prodejen do 100 metrů čtverečních, benzínových pump a lékáren musely mít zavřeno od deseti večer do šesti hodin ráno.
Prodávat by nesměly o státních svátcích, Velikonocích, Vánocích či 1. května. Na Štědrý den by obchody musely zavřít už ve 14.00.
Zákon nepočítá se zákazem prodeje v sobotu a v neděli, v těchto dnech by se (s výjimkou noci) prodávalo bez omezení.
Návrh, jež by přišel s něčím, co je v některých zemích EU běžné, ve sněmovně předloží skupina poslanců ze sociální demokracie, KSČM a Unie svobody. Poslanci by se jím mohli začít zabývat zhruba za měsíc.
“Chci návrh předložit poslaneckému klubu. Ale myslím, že je potřebný,” uvedla například unionistická poslankyně Táňa Fischerová. “Podpořím ho. Zbývá doladit poslední verzi,” uvedl další poslanec, komunista Alexandr Černý.
Proti myšlence se stavějí hlavně poslanci ODS, tvrdí, že zákon poškodí zákazníky i obchodníky. “Je to deset let zpátky za realitou,” prohlásil Ivan Langer (ODS).
“Víme, že projednávání zákona bude složité. Názory nejsou úplně jednoznačné, ale chceme, aby v příštím roce platil,” uvedl šéf Odborového svazu pracovníků obchodu Alexandr Leiner.
Za porušení zákona, který má kontrolovat Česká obchodní inspekce, by provozovatelé obchodů dostávali pokutu až půl miliónu korun, za opakované porušení až dva milióny.
O svátcích v současné době prodávají všechny velké řetězce. V noci zůstává otevřeno patnáct hypermarketů společnosti Tesco. Podle údajů, které tato firma uvádí, v nich v průměru noc co noc nakupuje přes třicet tisíc zákazníků.
“Omezení otvírací doby nepomůže zákazníkům, ale ani našim zaměstnancům. Museli bychom jich po přijetí zákona 350 propustit,” upozorňuje mluvčí Tesco Stores Vesselin Barliev.
O dvě hodiny by musel zkrátit otevírací dobu i hypermarket Carrefour v pražském centru Nový Smíchov – dnes zavírá až o půlnoci. “Pro nás to není problém. Ani svátky nám nevadí, protože zavřou i všichni hlavní konkurenti. Lidé se prostě předzásobí,” řekla mluvčí firmy Jana Havlíčková.

Hospodářské noviny, 20. 2. 2004, autor: Tomáš Fránek, Michal Uryč-Gazda

Otevírací doba v EU

Rakousko
6.30 – 19.30, v sobotu do pěti. V neděli a ve svátek je zavřeno.
Německo
6.00 – 20.00, v pekařství od půl šesté. V sobotu do čtyř. V neděli a ve svátek je obvykle zavřeno.
Itálie
7.00 – 22.00, ale maximálně 13 hodin denně. V neděli a ve svátek je až na výjimky zavřeno.
Nizozemsko
6.00 – 22.00. V neděli vůbec.
Belgie
5.00 – 20.00, v pátek do 21.00. V neděli obvykle 5.00 – 13.00. Existují i večerky (18.00 – 7.00).
Zdroj: Odborový svaz pracovníků obchodu

×

Zasedala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

Starší článek

Nový člen Rady ČT asi vzejde z trojice Tajč, Mezulánik, Prokeš

Novější článek

Podobné zprávy

Sport
Foto: Beneš&Michl

FC Viktorie Plzeň prodloužila spolupráci s agenturou Beneš & Michl

Grafická a webová agenturu Beneš & Michl navazuje na osmiletou spolupráci s fotbalovým klubem FC Viktoria Plzeň, jemuž už od roku…
3. 3. 20213. 3. 2021
Média

Rádio Beat a RockZone budou mít v Praze konkurenci

Skupina Media Bohemia pokračuje v rozšiřování svého působení. Rock Radio, které do zmíněné skupiny patří lze od začátku března naladit…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena
Dan Materna bude manažerem Czech Press Photo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více