Nad planetou Nova se rozsvítí první popová SuperStar
Ještě na počátku roku 2002 patřil 23letý Will Young z Velké Británie mezi řadové studenty. Byl posluchačem politologie na Exeterské univerzitě, přivydělával si zahradničením a modelingem, hrál rugby a poslouchal jazz.
Uběhlo jen pár měsíců a jeho debutová nahrávka se prodávala po statisících, jeho plakáty si ve svých pokojíčcích lepily tisíce poblázněných fanynek a na hudebních stanicích rotovaly Youngovy klipy.
Vrcholem kariéry mladé hvězdy se pak stal koncert po britskou královnu v Buckinghamském paláci. Co bylo příčinou takového úspěchu? Young měl prostě štěstí – stal se historicky prvním vítězem talentové soutěže Pop Idol. Soutěže, která interpretům přináší milióny a zúčastněným firmám desetimilióny. V tuzemsku pořad pod názvem Česko hledá SuperStar odvysílá Nova v neděli 8. února.
Nápad na Pop Idol se zrodil v hlavě hudebního magnáta Simona Cowela. Proč neuskutečnit sen miliónů mladých lidí a nenabídnout jim možnost stát se hudební hvězdou se vším všudy? Myšlenky se ujala britská produkční společnost FremantleMedia a koncept Pop Idol byl na světě. Bertelsmannův koncern, do jehož rodiny podniků FremantleMedia prostřednictvím RTL Group patří, tak zabil hned dvě mouchy jednou ranou.
FremantleMedia vydělává na prodejích licence k Pop Idol, nahrávky vítězů soutěže pak celosvětově vydává společnost BMG – další člen rodiny Bertelsmann AG. Přestože firma přesná čísla tají, kolotoč peněz kolem Pop Idol se pohybuje v řádech desítek miliónů eur.
Licence k soutěži se dosud prodala do 22 zemí včetně Kazachstánu, Nového Zélandu nebo Jižní Afriky. Podobné je to i s prodejem desek nových “superhvězd”.
Samotný Young drží primát v podobě nejlépe prodávaného singlu během prvního dne ve Velké Británii. Jeho debutu From Now On z roku 2002 se dosud prodalo kolem 850 tisíc kusů. V září 2002 si lidé během prvního týdne od vydání koupili 236 tisíc kusů premiérového singlu vítězky americké mutace Pop Idol Kelly Clarksonové.
Nestěžují si ani majitelé televizních stanic – vysílání Pop Idol zvedá sledovanost. Například na britské stanici ITV, jejíž průměrná sledovanost činí 24 procent, se zájem diváků během vysílání soutěže zdvihl na 37 procent. Americký Fox s průměrnými sedmi procenty sledovanosti si polepšil na 19 procent.
Další milióny eur nebo dolarů přináší způsob hlasování. Diváci volí svého vítěze prostřednictvím SMS. Při prvním britském finále dostal Will Young 4,5 milióny textovek, pro druhého Garetha Gatese hlasovalo 4,1 miliónu příznivců.
Navázat na celosvětový úspěch Pop Idol chtějí i zástupci televize Nova a české pobočky BMG. “Pořad budeme považovat za úspěšný, pokud se jeho podíl na sledovanosti bude pohybovat okolo 50 procent,” říká mluvčí Novy Dan Plovajko. Věří si rovněž BMG. “Pro vítěze SuperStar by nemělo být problémem získat platinovou desku,” uvedl šéf BMG Milan Herman. Ta se v Česku uděluje za 20 tisíc prodaných nosičů.
Prvotní zájem českých teenagerů jim dává za pravdu. Ve třech kolech vybírala porota na sklonku loňského roku z 3200 zájemců. V sousedním Německu se přitom do Pop Idol zapojilo osm tisíc zájemců. A jak podle Hermana vypadá “superhvězda”? “Mělo by jít o osobnost, která umí opravdu zpívat, která nestojí v koutku, ale umí se prosadit. V showbyznysu samozřejmě rozhoduje vzhled, ale tomu se dá hodně pomoci.” Svou první SuperStar si čeští diváci zvolí v červnu, kdy Nova odvysílá finále soutěže.
Hospodářské noviny, 6.2.2004, autor: Aleš Borovan