Reklamním agenturám se nelíbí nová iniciativa některých zástupců stran vládní koalice, podle které by se měla během několika let postupně zrušit reklama v České televizi (ČT). Zrušení reklamy na veřejnoprávní televizi by omezilo konkurenci na trhu televizní reklamy, řekl výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Jiří Mikeš.
Omezení konkurence na trhu televizní reklamy by podle Mikeše zvýšilo ceny za reklamní čas. To by v konečném důsledku neprospělo ani ekonomice, míní ředitel.
„Televize ale není úplně nenahraditelná,“ podotkl. V případě růst cen za reklamní časy v televizi by se mohli zadavatelé podle Mikeše od televizní reklamy částečně odvrátit. Česko bude i tak zřejmě následovat trend patrný v Německu a dalších západních zemích, kde zadavatelé poměrně více investují do tištěné reklamy, ale také do reklamy v rádiu, dodal.
Financovat veřejnoprávní televizi pouze z poplatků si může podle ředitele AKA dovolit jen země bohatá, či s tak velkým počtem obyvatel, jako má například Velká Británie.
Stejně se vyjádřil i šéf oddělení pro legislativu European Broadcasting Union (EBU) Werner Rumphorst na odborném semináři v Poslanecké sněmovně minulý týden. EBU sdružuje evropské veřejnoprávní televize a rádia.
Před zrušením reklamy v ČT podle Mikeše varovala v dopise některým tuzemským politickým představitelům i Evropská asociace komunikačních agentur (EACA) sídlící v Bruselu.
Nový návrh předpokládá, že televizní poplatky by se zvýšily do roku 2010 z dnešních 75 až na 155 korun měsíčně a zároveň by se postupně utlumila reklama v ČT. Dnešní jednání sněmovního výboru pro kulturu ale naznačilo, že návrh zatím podporu většiny poslanců nemá. Výbor jej neschválil a nakonec nezaujal k návrhu novely legislativy žádné stanovisko.
Diskuzi o financování ČT poslanci vedou prakticky od loňského jara, kdy vláda navrhla zvýšit měsíční koncesionářské poplatky na 95 korun a navýšit reklamní limit ze současného jednoho na tři procenta vysílacího času. To se ale nelíbí nejen opozici, ale i některým poslancům vládní koalice.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).